پنج‌شنبه 05 مهر 1403 - 00:45

کد خبر 78347

شنبه 13 خرداد 1402 - 07:55:13


گشایش های ارزی جدید در راه است؟


خراسان/فرزین در واشنگتن گفت: امکان دسترسی سریع به 6.7 میلیارد دلار منابع ایران در صندوق بین المللی پول وجود دارد.
 
رئیس کل بانک مرکزی از  امکان دسترسی سریع به6.7 میلیارد دلار از منابع موجود ایران در صندوق بین المللی پول خبر داد. در عین حال، اظهارات عضو اتاق بازرگانی ایران نیز از برخی گشایش های ارزی در روزهای آینده حکایت دارد. به گزارش ایرنا از روابط عمومی بانک مرکزی، محمدرضا فرزین در حاشیه دیدارهای خود با مقامات صندوق بین‌المللی پول در واشنگتن گفت: هم اکنون ایران دارای 4.8 میلیارد SDR حق برداشت ویژه (معادل 6.7 میلیارد دلار) است که از این منابع می توان به منظور کمک به وضعیت اقتصادی موجود با کمترین تشریفات اداری و به سرعت استفاده کرد. وی افزود:‌ صندوق بین المللی پول در مقاطع زمانی مختلف که اقتصاد جهانی با رکود مواجه می شود به منظور کمک به اعضای خود اقدام به خلق نقدینگی موسوم به (SDR Allocation) «حق برداشت ویژه» می‌کند تا کشورها با تکیه بر آن نقدینگی مورد نیاز خود را برای برون رفت از وضعیت رکود به دست آورند. فرزین تصریح کرد:‌ در همین خصوص تا پیش از سال ۲۰۲۱ در حساب ایران 1.4 میلیارد SDR (حق برداشت ویژه) وجود داشت که در ماه های پایانی آن سال در قالب طرح صندوق برای مقابله با رکود اقتصادی ناشی از کرونا 3.4 میلیارد SDR به موجودی قبلی اضافه شد. بنابراین هم اکنون ایران دارای 4.8 میلیارد SDR (حق برداشت ویژه) (معادل 6.7 میلیارد دلار) است.
SDRچیست و الان احتمالاً چه چیزی در جریان است؟
به گزارش اکو ایران و اقتصاد 24، اس دی آر واحد مبنای صندوق بین المللی پول (درباره کشورهای عضو) است که سبدی از ارزها را تشکیل می دهد. این ارز، میانگین وزنی سبدی از 5 ارز دلار، ین، یوآن، یورو و پوند است. ایران که از سال 1323 عضو صندوق بین المللی پول شده، با توجه به درآمدهای سرشار نفتی، تاکنون کمتر دچار کسری تراز پرداخت ها شده و در نتیجه کمتر از تسهیلات صندوق بین المللی پول استفاده کرده و  تاکنون تنها دو بار این اتفاق رخ داده است. البته آخرین تلاش ایران برای دریافت وام، در زمان کرونا بوده که به دلیل مخالفت آمریکا با شکست مواجه شده است. با این حال، به نظر می رسد فرصتی جدید به وجود آمده که طی آن ایران می تواند اعتبار خودش را به کشور ثانی بفروشد و بعد بدهی خود به صندوق را تسویه کند. در واقع با این روش ایران به شکل غیر مستقیم از صندوق وام می گیرد و چون پای آمریکا هم وسط نیست، احتمال زنده شدن 4.7 میلیارد اس دی آر یا همان 6.7 میلیارد دلار وجود دارد.
عضو اتاق ایران: تا دوشنبه ۲ میلیارد دلار ارز جدید از راه می رسد

در این حال یک عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: طی دوشنبه جاری، از محل پول‌های بلوکه شده ایران، 2 میلیارد دلار ارز جدید برای خرید کالای اساسی تخصیص می یابد. به گزارش ایسنا، علی شریعتی در صفحه شخصی خود در توئیتر ضمن اعلام این خبر، تاکید کرده که این پول‌ها ارتباطی به منابع مالی ایران در کره جنوبی ندارد و از محل آزادسازی پول‌های ایران در دیگر نقاط تزریق خواهد شد. او همچنین درباره صحبت‌های اخیر رئیس کل بانک مرکزی درباره استفاده از منابع پولی ایران در صندوق بین المللی پول گفته که این منابع ماهیت کمک بلاعوض دارد و منابع بلوکه شده نیست و باید در حوزه فقرزدایی و توسعه پایدار مصرف شود. شریعتی روز قبل نیز خبر داده بود که از منابع آزاد شده ایران در بانک تی بی آی عراق  1.6 میلیارد دلار بدهی گازی به ترکمنستان پرداخت شده است. همچنین ۶۰۰ میلیون دلار پول حجاج امسال از همین محل پرداخت شده است. او پیش بینی کرده که با وجود تلاش دلال‌ها برای بالا نگه داشتن قیمت دلار، با ورود منابع جدید، بازار آرامش جدیدی را تجربه کند.



پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط