چهارشنبه 04 مهر 1403 - 10:59

کد خبر 81534

سه‌شنبه 16 خرداد 1402 - 13:01:00


وضعیت چینی‌ها در بازار غرب چگونه است؟


آخرین خودرو/ در سال های اخیر بارها شنیده ایم که فلان خودروساز چینی مجوز ورود به بازار اروپا را کسب کرده و فروش چینی ها در قاره سبز حالا مدتی است آغاز شده است. اما در این مطلب می خواهیم ببینیم سهم چینی ها از بازار امروز اروپا چقدر است و آن ها تا چه حد توانسته اند در یک بازار توسعه یافته پیشرفت کنند؟

در سال های اخیر بارها گزارش هایی از پیشرفت سریع و عجیب خودروسازی چین منتشر شده و همیشه تمام این گزارش ها حاکی از آن بوده چین پتانسیل لازم برای تصاحب عمده سهم بازار خودروی غرب را دارد. قیمت رقابتی و بهبود کیفیت چینی در سال های اخیر برگ برنده آن ها بوده و باعث شده آن ها در بسیاری از بازارهای غیر چینی موفق باشند. اما حضور در یک بازار پیشرفته و توسعه یافته مثل اروپا و موفقیت در آن فرمول ساده ای ندارد. در حالی که بسیاری از گزارش ها صنعت خودروی چین را تهدیدی برای خودروسازان قدیمی و پیشرفته اروپا و آمریکا قلمداد می کند، اما در ادامه ما به این می پزداریم که آیا واقعا چین تهدید محسوب می شود یا نه؟

قبل از هرچیز باید به این نکته اشاره کرد که صنعت خودروی چین به دلیل دستمزد پایین برای تولید خودرو، سرمایه گذاری های سنگین و رابطه با بزرگان صنعت خودروی جهان به سطحی از تولید رسیده که در سه ماهه نخست سال جاری میلادی تویوتا را کنار زد و به تنهایی بزرگ ترین صادر کننده خودرو در جهان شد. اما نکته مهمی در آمار صادرات بود که کمتر کسی به آن پرداخت. دقت کنید که بخش قابل توجهی از خودروهای صادراتی در واقع خودروهایی از نشان های غربی بودند که در چین تولید می شدند و مقر تولید آن ها چین بوده است. برای مثال ولوو، ب ام و، داچیا و تسلا خودروسازانی هستند که اصلیتی غربی دارند و چین به عنوان بازوی تولید آن ها به حساب می آید. پس عملا چین بزرگ ترین صادرکننده خودرو در دنیا شده اما بخش بزرگی از این صادرات شامل خودروهای غیر چینی است. 

حضور چینی ها در غرب بسیار کمرنگ است
با وجود اینکه اخبار زیادی در مورد حضور خودروهای چینی در اروپا می شنویم و چینی ها بازی های رسانه ای را در این خصوص خوب انجام می دهند اما آنچه واقعیت دارد این است که هنوز حضور آن ها در بازار های توسعه یافته و مهم بسیار کمرنگ است. چینی ها تقریبا در بازار آمریکا حاضر نیستند چرا که تعداد عرضه در این بازار بسیار اندک بوده است. همچنین آن ها در بازار اروپا و در آپریل 2023 سهمی حدود 2 درصدی داشته اند. البته این سهم دو درصدی از نظر حجم فروش نسبت به سال گذشته 102 درصد رشد داشته و این یعنی چینی ها در حال پیشرفت هستند.

ام جی یک استثنا است!
ام جی در میان تمام نشان های چینی یک استثنا محسوب می شود. سهم فروش این نشان در اروپا بسیار بالاتر از دیگر برند های چینی است. سابقه اروپایی ام جی بهمراه قیمت های بسیار به صرفه اش باعث شده تا این نشان سهم بسیار خوبی در چینی های حاضر در بازار اروپا داشته باشد. البته با وجود اینکه تقریبا تمام مراحل طراحی و توسعه محصولات ام جی در چین انجام می شود اما برگ برنده این نشان هم ریشه بریتانیایی آن است و همچنان خود را به عنوان یکم برند اروپایی معرفی می کند. 

آمار نشان می دهد که چینی ها پیشرفت قابل توجهی در بازار های صادراتی داشته اند اما هنوز به موقعیت خوبی در بازار توسعه یافته ای مثل اروپا نرسیده اند. حالا این سوال مطرح است که چه میزان زمان لازم است تا مقبولیت چینی ها را در بازاری مثل اروپا داشته باشیم؟ اگرچه قیمت گذاری چینی ها همیشه برگ برنده آن ها بوده اما در بازار های توسعه یافته المان هایی مهم تر از قیمت در فروش تاثیر گذار است تا نظر عموم مصرف کنندگان نسبت به چینی ها مثبت شود. 



پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط