چهارشنبه 04 مهر 1403 - 10:57

کد خبر 81576

سه‌شنبه 16 خرداد 1402 - 12:48:48


خلف وعده دوباره ایران خودرو در فروش های بورسی


آخرین خودرو/ به تازگی مخاطبین آخرین خودرو مستنداتی را برای ما ارسال کرده اند که نشان می دهد ایران خودرو در تحویل سفارش های بورسی تارا دستی تاخیر دارد و همچنان برای سفارش های مشتریان فاکتوری صادر نشده است.

بورس کالا روشی از عرضه بود که قرار بود هم مشتری و هم عرضه کننده از آن راضی باشند. بر اساس این روش فروش، مشتریان مبلغی بیشتر برای خودرو می پرداختند اما حسن آن این بود که حتما در موعد مقرر به خودروی خود می رسیدند. این روش فروش سود دلال را حذف می کرد و مابه التفاوت به جیب خودروساز می رفت. انتظار می رفت با توجه به سود زیاد خودروساز از این روش فروش، حداقل سفارش های بورسی در موعد مقرر تحویل مشتریان شود اما مستندات یکی از مخاطبین عزیز آخرین خودرو نشان می دهد که تارا دستی های بورسی هنوز فاکتور نشده اند.

بر اساس این مستندات مشتری در آن زمان مبلغ نزدیک به 550 میلیون تومان را پرداخت کرده و این یعنی مبلغی بسیار بیشتر از قیمت کارخانه در آن زمان. بر اساس قرارداد موعد تحویل خودرو 17 خرداد سال جاری عنوان شده اما تا امروز یعنی 16 خرداد، حتی فاکتور خودرو هم صادر نشده است. البته که بر اساس قرارداد های بورسی شرکت عرضه کننده متعهد است تا جریمه دیرکرد را به مشتری پرداخت کند اما بهرحال کسی که خودرو را از بورس کالا خریداری کرده است از جنس مصرف کننده است و می خواهد خودروی خود را هرچه زودتر دریافت کند. باید دید ایران خودرو در نهایت این سفارشات را چه زمانی تحویل خواهد داد و چه برنامه ای برای تاخیر های بورسی خود دارد. قبل تر هم این شرکت در تحویل دنا پلاس های بورسی تاخیر داشت و همه جوره نشان داد که در تحویل عرضه های بورسی شکست خورده است. این در حالی است که ایران خودرو بیشترین سود را در بین خودروسازان از بورس کالا داشته است و انتظار می رود طبیعتا عملکرد بهتری نسبت به دیگر شرکت ها داشته باشد.

زنگ خطر برای سامانه یکپارچه؟

این روزها خبرهای متعددی درباره رشد بی سابقه تولید از جانب وزارت صمت منتشر می شود و آمار های این وزارت حاکی از افزایش عرضه نسبت به ادوار گذشته است. حالا این سوال پیش می آید که چرا با وجود رشد بی سابقه تولید همچنان تاخیر را در تحویل خودروهای می بینیم؟ تاخیر در تحویل خودروهایی که سال گذشته به فروش رسیده اند شاید زنگ خطری برای تحویل خودروهای سامانه یکپارچه باشد. اگر روند تاخیر ها برای شرکت های بزرگی مثل ایران خودرو و سایپا ادامه دار باشد، عرضه های سامانه یکپارچه هم با مشکلاتی اساسی مواجه خواهد شد. با توجه به اینکه حجم بسیار بالایی از خودرو در دور اول و دوم سامانه یکپارچه به فروش رسیده است، تاخیر در تحویل این عرضه ها می تواند بازار را بصورت جدی تحت تاثیر قرار دهد و نارضایتی گسترده عمومی را سبب شود.



پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط