شنبه 04 اسفند 1403 - 19:10

کد خبر 817041

شنبه 04 اسفند 1403 - 14:01:00


بررسی موتورسیکلت هوندا ADV350 مدل ۲۰۲۵


/ موتورسیکلت‌های جدید معمولاً روند مشخصی را در نمودارهای فروش دنبال می‌کنند، پس از عرضه به اوج می‌رسند و سپس با گذشت زمان، مشتریان به سراغ گزینه‌های جدیدتر و پیشرفته‌تر می‌روند. اما هوندا ADV350 برخلاف این روند، با گذشت زمان محبوب‌تر شده است.
 
حتی با وجود اینکه به‌ روز رسانی‌ های مدل ۲۰۲۵ جزئی هستند، اهمیت زیادی دارند، زیرا ADV350 از یک مدل کم‌اهمیت در فهرست محصولات هوندا به یکی از ستاره‌های فروش این برند تبدیل شده است. این موتورسیکلت که در سال ۲۰۲۲ معرفی شد، در اولین سال عرضه، ۲۱۲ دستگاه در بازار بریتانیا فروخت. این رقم در سال ۲۰۲۳ تقریباً سه برابر شد و به ۶۰۴ دستگاه رسید و در سال ۲۰۲۴ نیز همچنان افزایش داشت—تنها در سه‌ ماهه اول، ۲۲۶ دستگاه فروخته شد که از کل فروش سال ۲۰۲۲ بیشتر بود. این روند موفقیت ادامه یافت و در سه‌ ماهه دوم، ADV350 در مسیر تبدیل‌شدن به یکی از پرفروش‌ترین موتورسیکلت‌های هوندا در رده بالاتر از ۱۲۵ سی‌سی قرار گرفت، فروش بیشتری نسبت به مدل Forza 350 (که از آن مشتق شده) داشت و حتی توانست فروش CB750 Hornet را نیز پشت سر بگذارد.

مزایا و معایب
مزایا:
طراحی متمایزتر نسبت به Forza 350 با همان قیمت
اضافه‌ شدن نمایشگر رنگی TFT و به‌ روز رسانی‌ های فنی
ارتقای سیستم تعلیق و به‌روزرسانی قوای محرکه برای مدل ۲۰۲۵

معایب:
تفاوت‌های بصری اندکی بین مدل ۲۰۲۵ و نسخه اولیه ۲۰۲۲
موتور و عملکرد هوندا ADV350 مدل ۲۰۲۵

مشخصات فنی
با بررسی مشخصات فنی، به‌ سختی می‌توان تفاوتی بین نسخه اولیه ADV350 و مدل ۲۰۲۵ پیدا کرد. این موتورسیکلت همچنان از همان پیشرانه تک‌ سیلندر ۳۳۰ سی‌سی SOHC استفاده می‌کند که از Forza 350 قرض گرفته شده و ۲۸.۸ اسب بخار در ۷۵۰۰ دور در دقیقه و ۳۱.۴ نیوتن‌ متر در ۵۲۵۰ دور در دقیقه قدرت تولید می‌کند.

اما مانند همه موتورسیکلت‌های ۲۰۲۵، ADV350 نیز باید با استانداردهای آلایندگی Euro5+ مطابقت داشته باشد که شامل دوام مبدل‌های کاتالیزوری و نظارت بر عملکرد آن‌ هاست. به همین دلیل، هوندا ساختار داخلی اگزوز را تغییر داده، مبدل کاتالیزوری جدیدی نصب کرده و یک سنسور اکسیژن اضافی به سیستم اگزوز اضافه کرده است. همچنین، واحد ECU باز تنظیم شده تا با سیستم جدید سازگار باشد.

از لحاظ بصری، اگزوز یکی از معدود تفاوت‌های مدل جدید است، زیرا طراحی صداخفه‌کن (Silencer) کمی تغییر کرده است، اما در نبود نسخه قبلی برای مقایسه، این تغییر جزئی به‌سختی قابل تشخیص خواهد بود.

مشخصات پیشرانه همچنان 77 میلی‌متر قطر سیلندر و ۷۰.۸ میلی‌متر کورس پیستون است، با نسبت تراکم متوسط 10.5:1 که برای یک اسکوتر مناسب است. با این حال، برخی از فناوری‌های پیشرفته مانند خنک‌کاری پیستون با جت روغن و شفت بالانسر برای کاهش لرزش‌های پیشرانه تک‌سیلندر نیز در آن به کار رفته‌اند.

همانند قبل، گیربکس از نوع CVT با تسمه متحرک است، نه یک سیستم دو کلاچه (DCT) مانند مدل بزرگ‌تر X-ADV. همچنین، سیستم کنترل کشش ساده‌ای بر اساس مقایسه سرعت چرخ‌های جلو و عقب دارد، اما خبری از سیستم‌های کمکی پیشرفته حساس به زاویه خواب موتور نیست.

تعلیق و هندلینگ
شاسی از نوع فولادی لوله‌ای مانند مدل قبلی باقی مانده است و همچنان از دو شاخ معکوس ۳۷ میلی‌متری در جلو استفاده می‌کند، با این تفاوت که در مدل جدید رنگ آن‌ها مشکی شده است.

بزرگ‌ترین تغییر شاسی در مدل ۲۰۲۵، کمک‌ فنرهای عقب جدید هستند. این سیستم همچنان دوگانه است، اما کمک‌ فنرهای جدید مجهز به مخزن خارجی و قابل تنظیم از نظر پیش‌ بار (Preload) شده‌اند. این مخازن اکنون دارای رنگ طلایی هستند که به‌روزرسانی آن‌ها را برجسته‌تر می‌کند.

همانند قبل، میزان حرکت چرخ در عقب ۱۳۰ میلی‌متر و در جلو ۱۲۵ میلی‌متر است. ابعاد اصلی نیز بدون تغییر باقی مانده‌اند—فاصله محوری همچنان ۱۵۲۰ میلی‌متر است و وزن ۱۸۶ کیلوگرم با تمام مایعات اعلام شده است.

چرخ‌های آلیاژی سیمی که برای ADV350 منحصربه‌فرد هستند، همچنان مانند مدل قبلی حفظ شده‌اند. اندازه آن‌ها ۱۵ اینچ در جلو و ۱۴ اینچ در عقب است و لاستیک‌های ۱۲۰/۷۰ در جلو و ۱۴۰/۷۰ در عقب روی آن‌ها نصب شده‌اند. سیستم ترمز توسط Nissin تأمین می‌شود و شامل کالیپر دو پیستونه در جلو و عقب با دیسک‌های ۲۵۶ میلی‌متری در جلو و ۲۴۰ میلی‌متری در عقب است. همچنین ABS اجباری طبق قوانین وجود دارد، اما سیستم ABS حساس به زاویه چرخش ندارد.

راحتی و مصرف سوخت
ابعاد کلی تغییر نکرده است، بنابراین اگر کسی مدل قبلی ADV350 را تجربه کرده باشد، احتمالاً تفاوت چندانی در سواری مدل جدید احساس نخواهد کرد. البته، کمک‌فنرهای عقب جدید باید باعث بهبود ترکیب سواری و هندلینگ شوند. مانند مدل قبلی، این اسکوتر دارای یک شیشه جلو قابل تنظیم دستی در چهار موقعیت با دامنه حرکت 133 میلی‌متر است. با وجود طراحی ماجراجویانه و سیستم تعلیق با دامنه حرکت بلند، ارتفاع زین همچنان ۷۹۵ میلی‌متر باقی مانده است.

بهینه‌ سازی‌ های اگزوز و تنظیم مجدد ECU مطابق با استاندارد Euro5+ باعث کاهش جزئی در مصرف سوخت شده است. هوندا مصرف سوخت جدید را ۳.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر اعلام کرده که اندکی نسبت به مدل قبلی افزایش یافته است (مدل قبلی ۳.۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر مصرف داشت). با این وجود، مخزن ۱۱.۷ لیتری همچنان برد تقریبی ۳۳۵ کیلومتر را فراهم می‌کند که تنها ۸ کیلومتر کمتر از مدل قبلی است.

تجهیزات هوندا ADV350 مدل ۲۰۲۵
در بخش تجهیزات، هوندا ADV350 مدل ۲۰۲۵ بهبودهای قابل‌ توجهی را تجربه کرده است. برجسته‌ترین تغییر، اضافه‌ شدن یک نمایشگر رنگی ۵ اینچی TFT است که از طریق یک کلید چهار طرفه جدید و دارای نور پس‌زمینه روی فرمان چپ کنترل می‌شود. این نمایشگر با قابلیت اتصال به تلفن همراه همراه است که امروزه به یک ویژگی استاندارد تبدیل شده است. این بدان معناست که با استفاده از آن، امکان مسیریابی گام‌ به‌ گام روی صفحه نمایش، دسترسی به اطلاعات موسیقی و تماس‌ها و کنترل آن‌ها در صورت استفاده از یک کلاه کاسکت مجهز به بلوتوث وجود دارد. البته برای فعال‌ کردن این قابلیت‌ها، باید از اپلیکیشن RoadSync هوندا استفاده کنید.

سایر به‌ روز رسانی‌ ها شامل چراغ‌های راهنمای خودکار، چراغ روشنایی داخل محفظه ۴۸ لیتری زیر زین و همچنین سیم‌کشی از پیش آماده‌شده برای نصب مه‌ شکن‌ های سفارشی در مدل ۲۰۲۵ است. این مدل همچنین دارای پایه‌های اتصال برای نصب گاردهای جانبی محافظ است که این تجهیزات به عنوان بخشی از بسته ماجراجویی (Adventure Pack) به قیمت ۳۹۵ پوند در فهرست آپشن‌ ها قرار دارد.

رقبای هوندا ADV350 مدل ۲۰۲۵
زمانی که هوندا در سال ۲۰۱۵ از مفهوم اسکوتر ماجراجویی (ADV) خود رونمایی کرد، واکنش‌ها ترکیبی از شگفتی و تردید بود. یک اسکوتر ماجراجویی؟ چرا؟ اما این ایده منجر به تولید مدل X-ADV شد که به موفقیت بزرگی در فروش دست یافت و سپس مدل‌های کوچک‌تری مانند ADV350 و رقبای جدیدی از برندهای دیگر به دنبال آن معرفی شدند.

با این حال، رقبای واقعی ADV350 بیشتر از میان اسکوترهای شهری سنتی هستند، از جمله: یاماها XMAX 300، هوندا Forza 350 (که از لحاظ فنی و طراحی به ADV350 نزدیک است)

جمع‌بندی
معمولاً از اسکوترهای اتوماتیک با اصطلاحاتی مانند خشن، قدرتمند و تهاجمی یاد نمی‌شود، اما هوندا ADV350 مدل ۲۰۲۵ با طراحی خاص خود، می‌تواند هم در خیابان‌های شلوغ شهری و هم در مناطق ساحلی ، عملکردی چشمگیر داشته باشد.

قیمت پایه: ۷۸۰۰ دلار
حجم موتور: ۳۳۰ سی‌سی
نوع موتور: تک‌ سیلندر، چهارزمانه، خنک‌ شونده با مایع، ۴ سوپاپ، SOHC
قدرت خروجی: ۲۸.۸ اسب بخار (۲۱.۵ کیلووات) در ۷۵۰۰ دور در دقیقه
گشتاور: ۳۱.۵ نیوتن‌متر در ۵۲۵۰ دور در دقیقه
گیربکس: CVT (تسمه متحرک) با کلاچ گریز از مرکز
میانگین مصرف سوخت: ۳.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
حجم باک: ۱۱.۷ لیتر
بیشترین برد با یک باک: ۳۳۵ کیلومتر
سیستم‌های کمکی راننده: کنترل کشش، ABS
نوع شاسی: فریم فولادی لوله‌ای
تعلیق جلو: دو شاخ معکوس ۳۷ میلی‌متری (USD)
تنظیم تعلیق جلو: ندارد
تعلیق عقب: کمک‌فنرهای دوگانه با مخزن خارجی
تنظیم تعلیق عقب: تنظیم پیش‌بار (Preload)
ترمز جلو: دیسک ۲۵۶ میلی‌متری، کالیپر دو پیستونه Nissin، ABS
ترمز عقب: دیسک ۲۴۰ میلی‌متری، کالیپر دو پیستونه Nissin، ABS
چرخ جلو / تایر: ۱۲۰/۷۰-۱۵
چرخ عقب / تایر: ۱۴۰/۷۰-۱۴
ابعاد (طول × عرض × ارتفاع): ۲۲۰۰ × ۸۹۵ × ۱۲۹۵ میلی‌متر
فاصله محوری: ۱۵۲۰ میلی‌متر
ارتفاع زین: ۷۹۵ میلی‌متر
وزن (آماده به حرکت): ۱۸۶ کیلوگرم


پربیننده ترین

آخرین اخبار


سایر اخبار مرتبط