چهارشنبه 04 مهر 1403 - 20:49

کد خبر 83919

پنج‌شنبه 18 خرداد 1402 - 13:01:00


«EX30» به عنوان ارزان‌ترین خودروی برقی «ولوو» معرفی شد


آخرین خودرو/ ولوو EX30 جدیدترین خودروی ولوو است که قوای محرکه تمام برقی دارد و سریع ترین محصول تولیدی ولوو محسوب می شود.

EX30 کوچک ترین شاسی بلند ولوو است که به تازگی معرفی شده و نسبت به دیگر برقی های این نشان قیمت پایین تری دارد. این اولین ساب کامپکت برقی ولوو به حساب می آید و چهارمین مدل برقی از محصولات این نشان محسوب می شود. قیمت پایه برای این خودرو 34,950 دلار در نظر گرفته شده و نکته جالب اینجاست که ولوو قیمتی نزدیک به خودروهای پایه بنزینی برای EX30 در نظر گرفته و این یعنی قیمت این محصول بسیار رقابتی است.

ابعاد و طراحی ولوو EX30
این کراس اوور ساب کامپکت 4,233 میلیمتر طول، 1,837 میلیمتر عرض، 1,555 میلیمتر ارتفاع و فاصله محوری 2,650 میلیمتری دارد. ولوو ادعا می کند که شاسی EX30 طوری تنظیم شده که با توجه به ابعاد جمع و جور و مرکز ثقل پایین، توزیع وزنی در بهترین حالت ممکن است. این کراس اوور همان سبک طراحی و نام گذاری ای را دارد که در EX90 دیده بودیم. EX در نام خودروهای ولوو بیانگر این است که با یک خودروی تمام برقی طرف هستیم و این خودرو نسخه بنزینی ندارد. چراغ های کشیده با طرح چکش ثور (Thor's Hammer) و جلوپنجره بسته از جمله المان هایی هستند که در این خودرو دیده می شوند و همان سبک طراحی EX90 را در عقب EX30 می بینیم.

البته به این توجه داشته باشید که EX30 یک کپی کوچک شده از EX90 نیست و وقتی از کنار به این کراس اوور ساب کامپکت نگاه می کنیم متوجه تفاوت در خطوط طراحی پروفیل جانبی می شویم. شیب سقف و اتصال به ستون C در انتهای بدنه باعث شده تا ظاهری شناور و چابک را در این خودرو داشته باشیم و گلگیرها هم عضلانی تر از آن چیزی است که در EX90 دیده بودیم.

کابین و امکانات ولوو EX30

در داخل طراحی مینیمال است و سطح قابل قبولی از تکنولوژی را در امکانات این کراس اوور می بینیم. در وسط یک صفحه نمایش 12.3 اینچی را داریم و یک ساندبار کشیده را در جلوی داشبورد می بینیم. ولوو می گوید برای طراحی و مهندسی کابین با شرکت های بزرگی مثل اپل، گوگل و کوالکام همکاری داشته تا بهترین تجربه سواری در این خودرو رقم بخورد. برنامه مخصوص سوییچ دیجیتال ولوو که با طیف گسترده ای از گوشی های موبایل سازگار است را در این خودرو داریم. همچنین سیستم جدید پارک هوشمند ولوو در EX30 بکار رفته که مدل های مختلف پارک اتوماتیک برای آن تعریف شده است.

مشخصات فنی ولوو EX30
این خودرو در دو نسخه تک و دو موتوره در بازار آمریکا عرضه می شود. در نسخه تک موتوره پیشرانه برقی سوار بر محور عقب است که توان تولید نهایت قدرت 268 اسب بخار و نهایت گشتاور 343 نیوتن متر را دارد و ظرفیت باتری در این نسخه 64 کیلووات ساعت است و با هر بار شارژ آن می توان مسافت 443 کیلومتر را پیمود.

در نسخه دو موتوره دو پیشرانه برقی سوار بر دو محور هستند و این یعنی قابلیت تمام چرخ محرک یا AWD را در این نسخه خواهیم داشت. خروجی ترکیبی دو پیشرانه 422 اسب بخار و 543 نیوتن متر است و با این قدرت و گشتاور، شتابگیری در 3.4 ثانیه انجام می شود و این EX30 را تبدیل به سریع ترین خودروی نشان ولوو می کند. پک باتری در این خودرو هم 64 کیلووات ساعتی است اما بدلیل ساختاری دو موتوره میزان پیمایش به 426 کیلومتر کاهش میابد. 

در بازار اروپا و دیگر بازارهای هدف مدل دیگری هم از نسخه تک موتوره عرضه می شود که پک باتری 49 کیلووات ساعتی دارد و میزان پیمایش آن 322 کیلومتر است و زمان شارژ سریع پک باتری در EX30 حدود 27 دقیقه است.

سفارش گذاری برای ولوو EX30 در اوایل سال آینده آغاز می شود و این کراس اوور در ابتدا با نسخه کراس کانتری که اسپرت تر است به بازار می آید و اولین خودروها اواخر 2024 به دست مشتریان خواهد رسید.



پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط