جمعه 06 مهر 1403 - 01:13

کد خبر 120540

یک‌شنبه 18 تیر 1402 - 22:43:00


نمی توانم با اخلاق شوهرم بسازم


خراسان/ دختری 17 ساله هستم. دو سال است که نامزد کرده‌ام ولی همسرم به من توجه ندارد. دعوایمان که می شود دنبال پیدا کردن مقصر و طولانی شدن موضوع است. برای کاری که می کند از من عذرخواهی نمی کند. پرخاشگر است و مرا تحقیر می کند. من با این اخلاقش نمی توانم بسازم. راهنمایی ام کنید.
پاسخ مشاور:
سلام دوست گرامی. این گونه که شما بیان کردید باید بگویم متاسفانه شما درگیر ازدواج زودهنگام شده اید. البته در پیامک تان نگفته اید که همسرتان در چه سنی هستند. اگر همسرتان هم تفاوت سنی کمی با شما دارند، این رفتارهای ایشان به دلیل سن کم و بی تجربگی شان است. با این حال من چند موضوع را که شما مطرح کرده‌اید به صورت جداگانه بررسی می کنم.
حلقه معیوب مکالمه تان را قطع کنید
موضوع اول که مطرح کردید، مدل بحث های شماست. گفتید که همسرتان در مکالمات بینتان به دنبال مقصر می گردند. متاسفانه این مدل صحبت کردن کاملا اشتباه است یعنی صحبت کردنی که در آن  به دنبال برد و باخت باشیم، بی نتیجه است. دوست دارم بدانم آیا تا به حال به مدل پاسخ دادن خودتان به همسرتان توجه کرده اید. آیا ایشان به تنهایی به دنبال مقصر هستند و پاسخ شما در این مواقع چیست؟ بیشتر در این گونه مکالمات یک نفر شروع به انتقاد کردن می کند یا به قول شما به دنبال مقصر است و نفر دیگر هم در راستای دفاع از خود در مقابل انتقادهاست و این باعث می شود فرد مقابل بعد از انتقاد وقتی به نتیجه نمی رسد یعنی نمی‌تواند احساس برنده شدن را به دست بیاورد شروع به پرخاشگری بیشتر کند و در مواقعی قهر اتفاق می افتد. بهتر است زمانی که همسرتان در حال انتقاد کردن است شما کمی روی پاسخ های خودتان متمرکز شوید و سعی کنید در لاک دفاع کردن نروید تا حلقه معیوب مکالمه شما متوقف شود.
حس تکیه گاهی را در شوهرتان قوی کنید

اما موضوع دوم، عذرخواهی نکردن همسرتان یا ابراز پشیمانی نکردن او از گفته ها و حرف هایی است که باعث ناراحتی شما شده است. عذرخواهی کردن، رفتاری است که باید در خانواده به کودک آموزش داده شود. آیا شما در خانواده همسرتان رفتار معذرت خواهی کردن را مشاهده می کنید؟ گاهی اوقات بعضی افراد فکر می کنند عذر خواهی کردن، طرف مقابل شان را پر توقع می کند و برای جلوگیری از این اتفاق سعی می کنند عذرخواهی نکنند تا طرف مقابل پر توقع نشود و به او ثابت کنند که باید مطیع باشد.
شاید همسرتان با این رفتار یک پیغام به شما می دهد که مرا به عنوان یک مرد قوی قبول کن و به من تکیه کن. آیا تا به حال این حس را به همسرتان داده اید که من از داشتن شما احساس قدرت می کنم و احساس خوبی دارم و می توانم به شما تکیه کنم؟ بهتر است که به جای انتقاد از همسرتان رفتارهای مثبت ایشان را پررنگ کنید و به خاطر آن ها و داشتن ایشان در کنار خودتان احساس خوب را به ایشان بدهید.
از خانواده ها کمک بگیرید
درباره موضوع آخر که با رفتارهای همسرتان نمی توانید کنار بیایید و بسازید، بهتر است با بزرگ ترهایتان صحبت کنید. ابتدا با والدین همسرتان صحبت کنید و از آن ها بخواهید که با پسرشان صحبت کنند و اگر این صحبت موثر نبود درباره خستگی تان از رفتارهای نامناسب همسرتان با خانواده تان صحبت کنید و بگویید که در یک جلسه رسمی با همسرتان صحبت کنند و از ایشان بخواهند که این رفتارهای نامناسب را کنار بگذارند و علل این رفتارها را جویا شوند. در ضمن به ایشان بگویند که ادامه این رفتارها باعث می شود شما را از دست بدهند و برای حفظ شما و زندگی شان باید تغییر رفتار بدهند.
نویسنده : راهله فارسی - مشاور



پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط