سه‌شنبه 03 مهر 1403 - 20:54

کد خبر 131349

چهارشنبه 28 تیر 1402 - 09:30:00


اجرای هنرمندانه درونی و بیرونی در شعر


خراسان/ نشست تخصصی نقد مجموعه شعر «سارا» اثر رضا یاوری در انتشارات «نشر چشمه کارگر» در تهران برگزار شد.به گزارش خراسان، چند روز پیش، نشست نقد مجموعه شعر سپید «سارا» سروده رضا یاوری از شاعران مشهدی برگزار شد. 
 
انواع شعر از نظر مفهومی
احمد پوری، شاعر، مترجم و منتقد ادبی در این مراسم گفت: شعر را می‌توان به دودسته شعرهای دیریاب و شعرهای آسان‌یاب تقسیم کرد. شعرهای دیریاب، شعرهایی هستند که مخاطب برای دریافت معنی آن باید چندلایه ابتدایی شعری را بشکافد تا به مفهوم نهایی دست یابد و با این روش می‌تواند با شعر، ارتباط برقرار کند و از آن لذت ببرد؛ اما نکته این جاست که پس از رسیدن به مفهوم نهایی و رمزگشایی از شعر، لذتی عمیق به سراغ مخاطب می‌آید که او را شگفت‌زده می‌کند. شعرهای «خاقانی» و «احمد شاملو» جزو شعرهای دیریاب است. در نقطه مقابل این شعرها در ادبیات، شعرهای آسان‌یاب هم داریم که از آن جمله می‌توان به شعرهای «سعدی» اشاره کرد که دریافت مفهوم این شعرها برای مخاطب، آسان‌تر است.
این منتقد و مترجم ادبی افزود: شعر رضا یاوری جزو شعرهای آسان‌یاب است که مخاطب به‌راحتی با فضای این شعرها ارتباط برقرار می‌کند. یاوری در یکی از شعرهایش می‌گوید. «اسب‌ها در سرم آرامند / اسب‌ها در دلم غمگین‌اند/ اسب‌ها در میان سالگی زیباترند/ سر به هر صدایی نمی‌چرخانند/ و گاهی خیره می‌شوند به گیاه عجیبی /که یک‌بند انگشت، بلندتر از علف‌ها روییده است» همان‌طور که می‌بینید در این سطرها شعر به‌راحتی با مخاطب ارتباط برقرار  و او را درگیر لذت می‌کند.

تصاویر سورئال شخصی‌سازی‌شده
احمد پوری خاطرنشان کرد: شاعر، در این کتاب از تشبیه و استعاره‌های بجا و سنجیده در حجم بسیار زیادی استفاده کرده است. او تصاویر سورئال و فضاسازی‌هایی را در این کتاب ارائه می‌دهد که کاملاً شخصی‌سازی‌شده‌اند. رضا یاوری برای سرودن این شعرها گاهی از اتفاقاتی دور سخن به میان می‌آورد و گاهی پای ساده‌ترین رخدادها را به شعرش باز می‌کند.

تأثیرپذیری از دیگر شاعران
علیرضا بهرامی از دیگر منتقدان این مراسم نیز ضمن تحلیل و بررسی مختصر شعر سپید امروز خراسان گفت: شعر تعداد زیادی از شاعران سپید سرای خراسان، متأثر از شعرهای استاد محمدباقر کلاهی اهری است. در بررسی شعر بسیاری از شاعران سپید سرای این خطه از کشورمان، هر مسیری را بررسی می‌کنیم به رگه‌هایی از شعر کلاهی اهری برمی‌خوریم. مجموعه شعر «سارا» سروده رضا یاوری هم از این موضوع مستثنا نیست.
این روزنامه‌نگار و پژوهشگر ادبی خاطرنشان کرد: نشست‌وبرخاست‌های رضا یاوری با علی عربی «رمائیل» و زنده یاد رضا بروسان نیز بر شعر او تأثیر فراوانی داشته، رنگ‌های مشترک در اندوه و لحن مشترک سخن گفتن این سه شاعر در بسیاری از سطرهای موجود در شعرهای این کتاب، گواه این ادعاست.

پرفورمنس درونی و بیرونی در شعر
بهرامی در ادامه نقد و بررسی خود از مجموعه شعر «سارا» افزود: ما در شعر با دو نوع پرفورمنس روبه‌رو هستیم اولی؛ پرفورمنس بیرونی که همان خوانش شعر است و دومی؛ پرفورمنس درونی که شاعر در آن  به محتوا، زیبایی‌شناسی و استفاده از صناعات ادبی درشعر می پردازد. شاعر این مجموعه شعر به‌خوبی از عهده هر دو برآمده است.

فضاهایی متفاوت اما باورپذیر
کاظم واعظ زاده سومین منتقد حاضر در این مراسم نیز با اشاره به نگاه بی‌پیرایه یاوری به مسائل پیرامونش گفت: حس‌آمیزی در شعر یاوری بیشترین ارتباط را با مخاطب برقرار می‌کند. این شاعر با شعرهایش، هر بار مخاطب را در فضایی متفاوت اما باورپذیر قرار می‌دهد. زبان شعر او که برخاسته از زبان شعر مردم محل زندگی‌اش (مشهد) است به‌صورت نامحسوسی در شعرش حضور دارد و فضایی صمیمی و متفاوت را خلق می‌کند.

به «سارا» اعتماد کنید 
امید بیگدلی از دیگر منتقدان این جلسه نقد کتاب نیز ضمن قابل‌اعتماد دانستن این مجموعه شعر اظهار کرد: رضا یاوری شاعری روایی نویس بوده و در کتاب سارا به‌خوبی از عهده پیاده‌سازی روایت‌ها برآمده است.او از آن دست شاعرانی است که با خیال راحت می‌توان گفت که او دستگاه کپی و شابلون شاعر دیگری نیست و به همین دلیل است که می‌گویم می‌توان به شعر او اعتماد و آن را به بقیه مخاطبان شعر معرفی کرد. این در صورتی است که هم اینک تعداد زیادی از شعرهایی که در بازار نشر به چاپ می‌رسند و ما آن‌ها را می‌خوانیم کپی، یک یا چند شاعر است.
برای تبدیل نشدن به دستگاه کپی شاعر همیشه باید خود را روایت کندو بس.



پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط