چهارشنبه 11 مهر 1403 - 11:45

کد خبر 271879

شنبه 20 آبان 1402 - 17:21:00


ادعای ترامپ: ایران جنگ را در غزه رهبری می‌کند؛ تنها احمق‌ها می‌گویند که این درست نیست


ایسنا/ رئیس‌جمهور سابق آمریکا، ساکن کنونی کاخ سفید را «احمق و ناتوان» خواند و مدعی شد در جنگ غزه رهبری اوضاع به دست ایران است.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا در گفت‌وگو با شبکه خبری اسپانیایی زبان «یونی‌ویژن» به طیف گسترده‌ای از مسائل داخلی و خارجی ایالات متحده پرداخت و مانند همیشه، از هر فرصتی برای انتقاد از دولت «جو بایدن» استفاده کرد.

جنگ غزه و توافق با ایران

ترامپ در پاسخ به این پرسش که اگر حالا رهبر آمریکا بود، تحولات سرزمین‌های اشغالی به چه شکلی پیش می‌رفت، پای ایران را وسط کشید و گفت: اگر من بودم، این اتفاق‌ها نمی‌افتاد. من ۲ هفته بعد از پیروزی در انتخابات ۲۰۲۰ با ایران توافق می‌کردم! ما مذاکراتی داشتیم و برای هم احترام قائل بودیم؛ به آن‌ها گفته‌ بودم که تاکید من بر عدم دستیابی شما به سلاح هسته‌ای است.
او افزود: ایران منابع مالی فراوانی دارد؛ بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار. این وضعیت باید خاتمه یابد. اوضاع در حال بدتر شدن است، چرا که آمریکا در دوره بایدن توان رهبری بحران (فلسطین) را ندارد و عملاً ایران در این بحران رهبری می‌کند. ایران بسیار باهوش و زیرک است.
این ساکن سابق کاخ سفید حمله هفتم اکتبر حماس به مواضع رژیم صهیونیستی در غلاف غزه را «حمله‌ای غافلگیرانه» توصیف کرد و گفت: مدیریت این بحران پیچیده، برای نتانیاهو دشوار است. از تظاهرات حامیان فلسطین تعجب می‌کنم! ۵۰ یا ۱۰۰ هزار نفر در حمایت از فلسطین تظاهرات می‌کنند و این موجب تعجب ماست.
ترامپ در ادامه گفت که رژیم صهیونیستی جنگ رسانه‌ای را باخته و باید عملکرد بهتری در حوزه روابط عمومی از خود نشان دهد. او گفت: فلسطین در این حوزه اسرائیل را شکست داده است.
او همچنین با ابراز نگرانی از گسترش جنگ غزه به دیگر نقاط منطقه گفت: برخی کشورهای این منطقه ارتش‌های قدرتمندی دارند با چهار میلیون سرباز! رجب طیب اردوغان چند روز پیش با لحن بسیار تندی با اسرائیل حرف زد که خوب نیست. این می‌تواند به یک جنگ جهانی منجر شود.

جنگ اوکراین

ترامپ در پاسخ به این پرسش که در صورت پیروزی در انتخابات ۲۰۲۰ آیا توان میانجی‌گری بین ولادیمیر پوتین و ولودیمیر زلنسکی را دارد، گفت: بله، با هر دو رابطه خوبی دارم. اگر من بودم، جنگ نمی‌شد. در دولت من هیچ نشانه‌ای از این حمله نبود. ببینید، روسیه در دوره باراک اوباما، جورج بوش و حالا جو بایدن به همسایگانش حمله کرده است. اما تنها در دولت من بود که پوتین کاری نکرد. اوکراین برایش مهم بود، اما از او خواستم که اقدامی نکند و او هم هشدار مرا باور کرد.
وی افزود: شاید (پوتین) ۱۰ درصد از هشدارم را باور کرد؛ اما همین کافی بود تا به اوکراین حمله نکند. اما ببینید، تا من از کاخ سفید خارج شدم، به اوکراین حمله کرد.
او در ادامه با بیان اینکه جو بایدن با لفاظی‌های خود در هفته‌های منتهی به ۲۴ فوریه ۲۰۲۲، عملاً پوتین را وادار به حمله به اوکراین کرد، گفت: بایدن، پوتین را به سمت حمله سوق داد. نمی‌گویم که این کار را از روی عمد کرد؛ اما نمی‌دانست که با لفاظی‌های احمقانه‌اش چه می‌کند. حرف‌هایش را می‌شنیدم و به اطرافیانم می‌گفتم که این آدم دارد پوتین را وادار به حمله می‌کند! نمی‌فهمید چه می‌گوید.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط