سه‌شنبه 03 مهر 1403 - 20:02

کد خبر 34221

سه‌شنبه 05 اردیبهشت 1402 - 14:26:00


هاشمی‌طبا: تصور نمی‌کنم دولت تا پایان دوره‌اش قادر به رفع همه مشکلات باشد


نامه نیوز/ سید مصطفی هاشمی‌طبا گفت: این رفت‌وآمد اگر منجر به آمدن بهترین نیروها هم شود تا وقتی نظریه‌ اقتصادی مشخصی در دولت وجود نداشته باشد، مفید فایده نخواهد بود.
 
تغییرات اخیر در دولت مؤثر خواهد بود؟ آیا با ایجاد شکل تازه‌ای از تیم اقتصادی دولت، مشکلات اقتصادی رفع می‌شود؟ به بیان دیگر حل چالش‌های اقتصادی در گرو تغییر افراد است یا فاکتورهای دیگری را هم می‌طلبد؟

سید مصطفی هاشمی‌طبا درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «اگر بهترین افراد هم روی کار بیایند اما روش و نظریه‌ای برای حل مشکلات وجود نداشته باشد، هیچ کاری را نمی‌توان پیش برد. اقتصاد یک علم است که روش‌ها و شیوه‌های مشخصی برای اداره‌اش وجود دارد. اقتصاد دارای مکاتب متعدد است که هر کدام از این مکاتب شیوه‌های به‌خصوص خود را دارند. حالا فرض کنید در دولت از هیچ نظریه‌ای در باب اقتصاد پیروی نمی‌شود، خب معلوم است نتیجه‌ای به دست نمی‌آید. در این بین افراد متعدد بیایند و بروند، چه نتیجه‌ای حاصل می‌شود؟ ولو آنکه بهترین افراد هم روی کار آیند. بنابراین این رفت‌وآمد اگر منجر به آمدن بهترین نیروها هم شود تا وقتی نظریه‌ اقتصادی مشخصی در دولت وجود نداشته باشد، مفید فایده نخواهد بود».

او ادامه داد: «البته این را هم بگویم که مشکل مملکت ما فقط گرانی و تورم نیست و ما مشکلات بزرگتری هم داریم. واقعیت این است که ما در حال از دست‌دادن محیط زیست خود هستیم، آب و زمین در حال نابودی است؛ آب و زمینی که زیربنای همین اقتصاد است. اصلا فرض کنید تورم ما صفر باشد، با نشست دشت‌ها و از بین رفتن محیط زیست چه می‌کنیم؟ ما باید رفع مشکلات را اولویت‌بندی کنیم و ببینیم از چه ناحیه‌هایی در معرض خطرهای جدی هستیم».

این فعال سیاسی همچنین بیان کرد: «حتما تحریم‌ها بر وضعیت اقتصادی و بسیاری حوزه‌های دیگر تأثیر داشته اشت. آنهایی که روزگاری می‌گفتند تعدد تحریم‌ها برای ما مهم نیست باید فکر این روزها را هم می‌کردند اما از یاد نبریم که 20درصد گرانی‌ها در صورت نبود تحریم‌ها هم وجود داشت که باز هم برمی‌گردد به همان موضوع نخستی که بیان کردم؛ یعنی نبود نظریه و برنامه اقتصادی».

هاشمی‌طبا در پایان گفت: «من تصور نمی‌کنم دولت تا پایان دوره‌اش قادر به رفع همه مشکلات باشد. به هر حال باید تا اینجای کار اقدام ویژه‌ای در حوزه اقتصاد دیده می‌شد اما نشد و حالا هم تا سال 1404 زمان زیادی باقی نمانده است».


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط