سه‌شنبه 10 مهر 1403 - 12:54

کد خبر 61178

جمعه 29 اردیبهشت 1402 - 13:11:00


رهایی ۴۵۰ میلیون مترمکعب حقابه از سد درودزن


ایرنا/ حکمرانی خردمندانه و مدیریت بهینه موجب شده است تا با پیگیری استاندار فارس، مسئولان آب و کشاورزی به مطالبه بهره برداران کشاورزی و دوستداران محیط زیست پاسخ مثبت داده شود.

محمود رضایی کوچی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس اظهار کرد: از ابتدای امسال تاکنون، ۴۵۰ میلیون متر مکعب آب برای بهره‌برداری کشاورزی و همچنین حقابه محیط زیست از سد درود زن رها شده است.

کوچی افزود: این میزان آب که برای سه شهرستان مرودشت، خرامه و زرقان رها شده در مقایسه با سال های قبل عدد بسیار قابل توجهی است.

وی ادامه داد: رهاسازی آب برای این سه شهرستان و همچنین حقابه محیط زیست بر اساس نیاز و در دو و سه مرحله انجام شد.

او عنوان داشت: رهاسازی آب برای شهرستان های زرقان و خرامه بر بستر رودخانه کُر انجام شد اما عملیات انتقال آب به اراضی شهرستان مرودشت که از طریق کانال احداثی که به دلیل عمر طولانی دچار فرسودگی شده با مشکل همراه بود که با اصلاح کانال ظرف یک هفته، عملیات انتقال آب از سرگرفته شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس افزود: هم اینک آب سد درود زن در حال انتقال به اراضی مرودشت و زرقان است که این آخرین مرتبه رهاسازی آب این سد در سال جاری خواهد بود.

رضایی ادامه داد: انتظار است که چون افزون بر ۱۰۰ هزار هکتار زمین در پایین دست سد درود زن به زیر کشت رفته، با توجه به رهاسازی آب، امسال شاهد برداشت میزان قابل توجهی از غلات تولیدی توسط این سه شهرستان باشیم.

شهرستان‌های مرودشت و زرقان به ترتیب در فاصله ۴۵ کیلومتری و ۲۵ کیلومتری شمال شیراز و شهرستان خرامه در ۸۲ کیلومتری شمال شرق شیراز قرار دارند.

تالاب و دریاچه بختگان بزرگترین دریاچه استان فارس در سال‌های پر آب زیستگاه زمستانه پرندگانی مانند فلامینگو، درنا، کبوتر دریایی، آب‌ چلیک، مرغابی و غاز است که از روسیه و دشت‌های سیبری به ایران مهاجرت می‌کنند.

این دریاچه که در فاصله ۲۲۰ کیلومتری شرق شیراز در استان فارس قرار دارد در حفظ بوم‌ ساختار و محیط زیست شهرستان‌های اطراف نیز تأثیر بسزایی دارد و در سال‌های گذشته کاملاً خشک بود و در حالی که در ماههای گذشته بر اثر بارش‌های سیلابی قدری آبگیری شد اما در گرمای تابستان معمولا باز هم به سمتی خشکی می گراید.

دریاچه بختگان در شهرستان های نی ریز و بختگان در شرق استان فارس واقع شده است.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط