یک‌شنبه 01 مهر 1403 - 11:19

کد خبر 637102

یک‌شنبه 01 مهر 1403 - 08:31:08


کیفیت نان در چهارمحال و بختیاری پس از افزایش قیمت چگونه است؟


ایرنا/ تابستان امسال قیمت نان در چهارمحال و بختیاری ۲۵ درصد افزایش یافت اما برخی از مردم اعلام می‌کنند که انتظار دارند با این افزایش قیمت، حداقل کیفیت نان در استان نیز افزایش یابد.

مردادماه امسال معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به افزایش نیافتن قیمت نان طی چند سال گذشته گفت: براساس دستور کارگروه ملی تنظیم بازار و با هدف بهتر شدن شرایط کار؛ قیمت نان در این استان ۲۵ درصد افزایش یافت.
کاظم منزوی افزود: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید نان، آنالیزهای متفاوت و درخواست‌های زیادی از استان‌ها در خصوص افزایش قیمت نان به کارگروه ملی تنظیم بازار ارسال شد.
وی اظهار داشت: دولت طی چند سال گذشته نسبت به افزایش نرخ آرد اقدامی نکرد و امسال نیز در این خصوص هیچ افزایش قیمتی به ثبت نرسیده است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری چهارمحال و بختیاری گفت: این افزایش قیمت نان برای جبران افزایش حقوق و دستمزد، انرژی، حمل و نقل و به خصوص اجاره بها که بار سنگینی به دوش نانوایان تحمیل کرده در نظر گرفته شده است.
آیا کیفیت نان تغییر کرد؟
برخی از شهروندان شهرکردی عنوان می‌کنند هنوز نان در چهارمحال و بختیاری کیفیت لازم برای ماندگاری را ندارد و تنها برای تازه خوری مصرف می‌شود.
به گفته برخی از شهروندان، بهبود کیفیت نان یکی از وعده‌های تکراری است که مرتب قول آن داده می‌شود اما در عمل چیزی دیده نمی‌شود.
حسینی یکی از شهروندان شهرکردی گفت: در چندین هفته اخیر قیمت هر قرص نان سنگک افزایش پیدا کرده است و این در حالی است که تاثیری در افزایش کیفیت نان دیده نمی شود.
برخی دیگر از شهروندان نیز نسبت به کیفیت پایین نان در تابستان امسال گلایه داشتند و این گونه مطرح کردند که در مقایسه با استان‌های همجوار نان تولیدی در این استان کیفیت بالایی ندارد.
یکی از شهروندان شهرکردی در این خصوص گفت: نان برخی از واحدها فقط زمانی که تازه است قابل خوردن است و اگر یکی ۲ روز از روی آن بگذرد کیفیت خود را از دست می‌دهد و دورریز زیادی دارد.
سفرهای تابستانی در این استان نیز سبب شد تا عرضه نان جوابگوی تقاضا نباشد و برخی از شهروندان با مشکل کمبود نان روبرو شوند.
بنابر اعلام سازمان جهاد کشاورزی استان، سالانه ۷۰۰ میلیون قرص نان در این استان تولید و توزیع می‌شود که از این تعداد ۴۳۸ میلیون قرص یارانه‌ای و مابقی به صورت آزادپز است.
همچنین ماهانه هشت هزار و ۵۰۰ تن و سالانه ۱۰۰ هزار تن آرد در قالب ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار کیسه در چهارمحال و بختیاری توزیع و ۱۲۰ هزار تن گندم تامین و تدارک دیده می‌شود.
موارد تخلف واحدهای نانوایی به اتاق اصناف گزارش شود
رییس اتاق اصناف شهرستان شهرکرد گفت: مردم می‌توانند تخلفات حوزه اصناف از جمله نانوایی‌ها را در تماس با شماره ۱۲۴ یا ۳۲۲۶۲۳۲۴ گزارش دهند.
محمود حبیبیان افزود: برخی واحدهای آزادپز نظیر واحدهایی که نان خانگی طبخ می‌کنند و از آرد دولتی سهمیه‌ای ندارند که افزایش قیمت در این واحدها ممکن است بیشتر از تعرفه باشد و از نظر قانونی هم ممانعتی برای این کار وجود ندارد.
وی با اشاره به ۳۰۰ واحد خبازی در سطح شهرستان شهرکرد، تصریح کرد: این واحدها شامل نانوایی‌های دولتی، آزادپز، دولتی نوع ۱ و نوع ۲ است.
افزایش ۲۵ درصد قیمت هنوز جوابگوی هزینه‌های واحدهای خبازی نیست
رییس اتحادیه نانوایی‌های شهرستان شهرکرد در همین خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: پس از سال ۱۴۰۰ تنها افزایش قیمتی که به صورت سراسری اعلام و در استان ما نیز اعمال شد افزایش ۲۵ درصدی است که در مرداد امسال انجام شد.
محمدرضا غفاری افزود: افزایش قیمت بیش از ۲۵ درصد از سوی واحدهای نانوایی در استان غیرقانونی است و مردم می‌توانند موارد را گزارش دهند.
وی در خصوص کیفیت نان تولیدی در استان نیز توضیح داد: این گلایه مردم را قبول داریم و در تابستان امسال کیفیت نان به سبب کیفیت ضعیف آرد کاهش پیدا کرد اما به تازگی کیفیت نان عرضه شده بهتر شده است.
رییس اتحادیه نانونایی‌های شهرستان شهرکرد با اشاره به اینکه افزایش ۲۵ درصدی قیمت نان تاثیری در جبران هزینه‌ها نداشته است گفت: این افزایش قیمت جوابگوی هزینه‌های تولید شامل دستمزد کارگر، تهیه خمیرمایه، بیمه و اجاره نیست و انتظار می‌رفت افزایش اعمال شده بیش از این باشد.
وی با بیان اینکه چهارمحال و بختیاری جزو پنج استان برتر کشور در بخش کیفیت نان طبخ شده در واحدهای خبازی است یادآور شد: بیشترین عاملی که سبب کاهش کیفیت مقطعی نان تولیدی در استان می‌شود کیفیت پایین آرد است.
رییس اتحادیه نانوایی‌های شهرستان شهرکرد در خصوص کمبود نان با توجه به سفرهای تابستانی نیز گفت: انتظار است در برخی فصول سال از جمله تابستان که میزبان گردشگران هستیم، سهمیه بیشتری به واحدهای نانوایی اختصاص داده شود تا با کمبودی در این خصوص مواجه نشویم.
سرانه مصرف آرد در چهارمحال و بختیاری به ازای هر فرد هشت کیلوگرم در ماه است.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط