چهارشنبه 04 مهر 1403 - 20:57

کد خبر 641741

چهارشنبه 04 مهر 1403 - 16:36:09


ملکه رانیا: اسرائیل مرزهای قانونی و اخلاقی را زیر پا می‌گذارد


مهر/ ملکه رانیا همسر عبدالله دوم شاه اردن، در مصاحبه‌ای با شبکه ABC News آمریکایی از تجاوزات رژیم صهیونیستی و حمایت غرب از آنها انتقاد کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه اردنی الدستور، ملکه رانیا گفت که رژیم صهیونیستی با جرأت هرچه بیشتر مرزهای قانونی و اخلاقی را شکسته است.

وی افزود: مصونیت از مجازات، خودبه‌خود اصلاح نمی‌شود.آنچه در اینجا می‌بینیم فراتر از سهل‌انگاری است. وقتی که خط قرمز واقعاً یک خط قرمز نباشد، تبدیل به چراغ سبز می‌شود و به‌نوعی مجوز تلقی می‌گردد. و فلسطینی‌ها بهای سنگینی را بابت این (مجوز شکستن تمام معیارها) می‌پردازند.

رانیا عبدالله در مصاحبه‌ای با شبکه ABC News آمریکا، گفت: این جنگ از نظر گستردگی و وحشیگری بی‌سابقه است. غزه، که یک‌سوم مساحت نیویورک است، با حجم بیشتری از مواد منفجره نسبت به بمباران درسدن، هامبورگ و لندن در طول جنگ جهانی دوم مواجه شده است.

وی افزود: غزه در بدترین شکل ممکن تمام رکوردها را شکسته است: بالاترین نرخ گرسنگی، بیشترین تعداد کودکان قطع عضو شده و بیشترین میزان تخریب زیرساخت‌های غیرنظامی.

ملکه رانیا همچنین گفت: جهان با دو رویکرد متفاوت عمل می‌کند. رنج اسرائیلی‌ها به رسمیت شناخته می‌شود، در حالی که درد فلسطینی‌ها عادی انگاشته شده و حتی توجیه می‌شود. گاهی به نظر می‌رسد که اسرائیل استثنایی از تمام قوانین جهانی است و فلسطینی‌ها استثنای حق داشتن حقوق بشر جهانی هستند.

وی در ادامه سوال کرد: آیا استفاده از گرسنگی به عنوان سلاح جنگی قابل قبول است؟ یا هدف قرار دادن کاروان‌های کمک‌رسانی و پناهگاه‌هایی که غیرنظامیان را پناه می‌دهند؟ و یا اعمال مجازات جمعی؟ این‌ها چه معنایی برای دنیای امروز ما دارد؟ اگر حاکمیت قانون زیر سوال برود، آیا واقعاً می‌توان کشور دیگری را برای اعمالش مسئول دانست؟

ملکه رانیا اضافه کرد: اکنون در لبنان شاهد یک تشدید خطرناک دیگر هستیم و خطر افزایش درگیری‌های منطقه‌ای به سطح بسیار خطرناکی رسیده است. دیروز مرگبارترین روز بود و حدود ۵۰۰ لبنانی کشته شدند. سال گذشته نیز ۶۰۰ نفر جان باختند.

وی توضیح داد: هیچ‌کس از چنین تشدیدی سود نخواهد برد و هیچ‌کس به دیگری درسی نخواهد داد. تنها راه واقعی برای رسیدن به امنیت در منطقه و برای اسرائیلی ها و یهودیان در سراسر جهان که گاهی به‌ناحق مسئول اقدامات این رژیم شناخته می‌شوند، دستیابی به یک توافق صلح عادلانه و جامع است.

ملکه رانیا گفت اکنون زمان آن است که جامعه بین‌المللی اقدام کند.

وی افزود: ابراز نگرانی یا حتی درخواست برای آتش‌بس بی‌معنا است تا زمانی که همچنان اسلحه‌هایی به اسرائیل داده می‌شود که غیرنظامیان را می‌کشد. ایالات متحده از نفوذ نظامی، اقتصادی و دیپلماتیک برخوردار است که می‌تواند از آن در رابطه با اسرائیل استفاده کند و باید فوراً شروع به استفاده از آن کند، چرا که اکنون خطر تشدید درگیری‌ها بسیار بالاست.

ملکه رانیا در پایان مصاحبه اشاره کرد که ریشه این درگیری‌ها از هفتم اکتبر آغاز نشده است.

وی بیان کرد: شکست مذاکرات صلح در گذشته به دلیل عدم تلاش برای اجرای قوانین بین‌المللی و عدم اعمال هزینه یا پیامدهایی برای مهار اشغالگری بوده است. به همین دلیل اسرائیل احساس قدرت کرد و به ساخت شهرک‌های بیشتر و تصرف اراضی بیشتری پرداخت.


پربیننده ترین

آخرین اخبار


سایر اخبار مرتبط