شنبه 07 مهر 1403 - 14:57

کد خبر 644556

شنبه 07 مهر 1403 - 12:37:06


«آب‌توت» قطب تولید مرکبات کهگیلویه و بویراحمد راه دسترسی ندارد


ایرنا/ روستای "آب‌توت" گچساران یکی از قطب های مهم تولید مرکبات در کهگیلویه و بویراحمد محسوب می شود و هر سال بالای ۱۲۴ هکتار از باغستان های این روستا محصول برداشت می شود که یکی از چالش های اساسی این روستا نبود جاده دسترسی مناسب برای رساندن محصولات با کیفیت آن به بازارهای هدف است.

این روستا که در ۳۵ کیلومتری شهر دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران واقع شده چند سالی است که جاده دسترسی مناسب ندارد اما امسال به دلیل باران های تابستانه راه دسترسی بین مزارع آن تخریب شده و بهره برداران از مسوولان انتظار دارند تا نسبت به بهسازی راه آن اقدام شود.
روستای آب‌توت یکی از قطب های مهم تولید مرکبات در کهگیلویه و بویراحمد محسوب می شود به طوری محصولات ۱۲۴ هکتار باغستان این روستای پاییز و زمستان هر سال برداشت می شود.
احداث باغ های مرکبات در روستای آبتوت و درآمد خوب حاصل از آن از یک سو منجر به مهاجرت معکوس ساکنان قدیمی آن در دهه ۹۰ شد و از سوی دیگر پای کارگران زیادی را از شهر به این روستا باز کرده تا بتوانند دست کم نیمی از سال کسب درآمد کنند اما بیم آن می رود که با دلسرد شدن باغداران به علت کاهش درآمد این رونق زندگی کمرنگ شود.
بهره برداران تولیدکننده مرکبات درآبتوت می گویند که امسال جاده دسترسی باغ های این روستا به اندازه ای تخریب شده که تنها می توانند محصولات تولیدی را با چهارپایان به جاده برسانند.
این بهره برداران با اشاره به اینکه مرکبات به ویژه پرتقال و نارنگی مقاومت زیادی ندارد می گویند انتقال محصولات با چهارپایان به علت زمانبر بودن بخش قابل توجهی از محصولاتشان را فاسد می کند.
یکی از بهره برداران پرتقال در روستای آبتوت با اشاره به تحمیل هزینه هایی چون دستمزد کارگران،حمل و نقل تا بازارهای هدف می گوید: کاهش درآمد باغداران در روستای آب توت زحمت باغداران را برباد می دهد.
علی احمدی از مسئولان جهاد کشاورزی شهرستان گچساران خواست تا نسبت به بهسازی این جاده اقدام عاجل انجام دهند.
وی با اشاره به اینکه بازار هدف بخش عمده ای از مرکبات روستای آبتوت استان خوزستان است تاکید کرد: افت کیفیت این محصولات به تدریج شهرت مرغوبیت تولیدات این روستا را کمرنگ می کند.
احمدی تاکید کرد که به دلیل نامناسب بودن جاده آبتوت تا باغستان های این روستا امکان انتقال به هنگام محصولات به بازارهای هدف نیست و این مساله سبب می شود میوه ها دچار افت و کاهش قیمت شود.
وی خاطرنشان کرد:در صورت بهسازی نشدن این جاده میوه بهره برداران روستای آبتوت که همواره در مرغوب بودن شهرت داشت با افت شدید مواجه شده و این امر باعث کاهش درآمد بهره برداران و در نهایت دلسردی آنان برای رسیدگی به باغ ها می شود.
یک کارگر که هر ساله برای چیدن میوه به باغستان های مرکبات روستای آبتوت می آید نیز تاکید می کنند جاده نامناسب موجب شده تا آنان برای رسیدن به باغ ها در روزهای نخست پس از باران مسیر را پیاده پیمایش کنند که این امر وقت و انرژی آنان را هدر می دهد.
مرتضی حسین زاده افزود: با توجه به گران بودن قیمت قطعات،خودروهای کرایه ای رانندگان حاضر نیستند آنان را تا باغ ها برسانند.
اهمیت باغ های روستای آبتوت
رییس شورای اسلامی روستای آبتوت با اشاره به اینکه باغستان های روستای آبتوت افزون بر درآمدزایی برای اهالی زمینه اشتغال کارگران زیادی برای برداشت میوه را فراهم کرده است تاکید کرد که بهسازی راه دسترسی پنج کیلومتری تا باغ های این روستا به بهبود وضعیت معیشتی اهالی و رفاه آنان کمک می کند.
گودرز حیدری تاکید کرد: روستای آب توت ۱۲۵هکتار باغ میوه مرکبات دارد که از هر هکتار هشت تن میوه برداشت می شود.
وی با اشاره به اینکه حدود نیمی از اهالی روستای آبتوت که سال های گذشته به شهر مهاجرت کرده بودند با ایجاد زمینه امرار معاش به شهر است تاکید کرد: تامین زیرساخت های مورد نیاز جاده دسترسی باعث تداوم روند مهاجرپذیری این روستا می شود.
رئیس شورای اسلامی روستای آب توت با یادآوری هوای دلپذیر این روستا در فصل زمستان و برداشت محصول تاکید کرد: بهسازی این جاده همچنین می تواند به جذب گردشگران نیز کمک کند.
حیدری ابراز داشت:جمعیت این روستا در سال های گذشته ۳۵ خانوار بوده ولی با توسعه فعالیت های کشاورزی، جمعیت روستا با الگوی از مهاجرت معکوس برای دیگر روستاهای شهرستان به بیش از ۷۰ خانوار افزایش یافته است.
شهرستان ۱۲۶ هزار نفری گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد دارای ۱۲۲ روستا و ۳۰ هزار نفر جمعیت روستایی، ۳۸ دهیاری و ۴۴ روستای دارای شورای اسلامی است.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط