شنبه 14 مهر 1403 - 21:14

کد خبر 653024

شنبه 14 مهر 1403 - 18:59:00


الا ان نصرالله قریب! وعد صادق ۲


اعتماد/متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

سیدعطاءالله مهاجرانی| عملیات وعد صادق ۲ فضای منطقه را تغییر داد. پیام‌های متعددی را در ساحت‌های مختلف به کشورها و ملت‌های مختلف فرستاد. البته هنوز فضای بهت سنگین فراگیرنده از عملیات بزرگ ایران حاکم است. واکنش‌ها و موضعگیری‌های مقامات اسراییلی و امریکایی و اروپایی تماشایی است.
مقالات سه‌گانه سابق را با این عنوان نوشته بودم: متی نصرالله؟! این عنوان را از بخشی از آیه مشهور قرآن مجید اقتباس کرده بودم: 
أمْ حسِبْتُمْ أن تدْخُلُوا الْجنّة ولمّا یأْتِکُم مّثلُ الّذِین خلوْا مِن قبْلِکُم مّسّتْهُمُ الْبأْساءُ والضّرّاءُ وزُلْزِلُوا حتّى یقُول الرّسُولُ والّذِین آمنُوا معهُ متى نصْرُ‌الله ألا إِنّ نصْر‌الله قرِیبٌ ﴿بقره: ٢١٤﴾
آیا پنداشتید که داخل بهشت می‌شوید و حال آنکه هنوز مانند آنچه بر [سر] پیشینیان شما آمد، بر [سر] شما نیامده است؟ آنان دچار سختی و زیان شدند و به [هول و] تکان درآمدند، تا جایی که پیامبر [خدا] و کسانی که با وی ایمان آورده بودند، گفتند: «پیروزی خدا کی خواهد بود؟» هشدار که پیروزی خدا نزدیک است.


این آیه سرشار از نکته است. پیامبر و مومنان همراه با او وقتی از دشواری شرایط و تاب‌سوزی موقعیت جان‌شان به لب می‌رسد، می‌گویند: متی نصرالله!؟ یاری خداوند کی می‌رسد؟ خداوند به آنها می‌گوید: یاری خداوند نزدیک است! شهید سیدحسن نصرالله در حقیقت نشانی از «نصرالله» برای مردم لبنان و جبهه مقاومت بود. رژیم صهیونیستی گمان کرده بود با شهادت سیدحسن نصرالله و فرو ریختن ۸۲ هزار کیلو بمب بر ضاحیه، ماجرای حزب‌الله تمام شده است. نتانیاهو فردای شهادت نصرالله از موضع پیروز با تفرعن و تبختر بیانیه خواند و ایران و همه کشورها و ملت‌های منطقه را تهدید کرد. خود را پیامبر جدیدی همانند ارمیا معرفی کرد که رسالتی توراتی دارد و همه دشمنان اسراییل را خواهد کشت. وعد صادق ۲ در چنین فضایی اتفاق افتاد. پیام‌های روشنی داشت: 


۱- نتانیاهو چنان که در فصل نهم کتابش « جایی زیر آفتاب» از نیرومندی یهود (البته مرادش از یهود صهیونیسم است) ‌چون یهودیان متدین و انسان‌دوست - که همیشه ما در لندن در تظاهرات حمایت از فلسطین در روزهای شنبه شاهد حضورشان بوده و هستیم - با صهیونیسم و انسان‌کشی و نسل‌کشی مخالفند.) سخن گفته است. برای ارتش اسراییل از تعبیر ارتش شکست‌ناپذیر استفاده می‌کردند. از برتری دست نایافتنی تکنولوژیک نظامی اسراییل سخن می‌گفتند. حتی در همان بیانیه نتانیاهو ایران را تهدید کرد و گفت: «دست اسراییل به همه جای ایران می‌رسد.» وعد صادق ۲ نتانیاهو را درست بر جای خودش نشاند؛ تا دیگر برای ایران، دولت و ملت ایران رجز نخواند. چنانکه همان نتانیاهویی که ایستاده رجز خوانده بود پس از عملیات وعد صادق ۲ در متن کوتاهی که نشسته خواند، نتوانست جلوی لرزش دست‌هایش را بگیرد و کاغذ را که مثل پرنده زخمی در دست‌هایش بال می‌زد، کنترل کند یا چهره فرومرده از خشم و درماندگی‌اش را پنهان کند. وعد صادق ۲ به‌ویژه با توجه به مصاحبه بسیار بهنگام و روشنگر سرلشکر باقری که ایران فقط اهداف نظامی را در نظر داشته است. اگر اسراییل بخواهد نسبت به سرزمین ایران تعدی کند با قدرت بیشتری تاسیسات زیربنایی اسراییل هدف قرار خواهد گرفت. به نظرم دولت و ارتش اسراییل پیام را جدی گرفتند؛ برای همین سخنگوی ارتش اسراییل گفت: «ما در زمان و مکان مناسب پاسخ خواهیم داد.» به روایت تمیم برغوثی، نخستین‌بار بود که اسراییل با چنین زبان و ادبیات احتیاط‌آمیزی حرف می‌زد! البته شِبه‌رجزی هم برای خالی نبودن عریضه خواندند که در ساعات آینده نقاطی از خاورمیانه بمباران می‌شود!


دوم: واقعیت این است که از زمان ترور اسماعیل هنیه در دهم مرداد ماه تا بمباران ضاحیه و رجزخوانی دولت و ارتش اسراییل نوعی نومیدی و بلاتکلیفی در میان ملت‌های منطقه و حامیان جبهه مقاومت دیده می‌شد. جنگ روانی کار خودش را می‌کرد. مضمون‌های اصلی به هزار زبان به‌ویژه در فضای مجازی منتشر می‌شد. پس از شهادت اسماعیل هنیه گفتند: «ایران، فلسطین را فروخت.» یا پس از شهادت سیدحسن نصرالله گفتند: «ایران حزب‌الله را فروخت.» محل سیدحسن نصرالله را ایران به اسراییل معرفی کرد. ایران توان مقابله و انتقام ندارد و... وعد صادق ۲ در واقع تمامی این تلاش‌ها و پروژه‌ها را نابود کرد. هیچ چیز بهتر از شادی فلسطینی‌ها در غزه و شادی لبنانی‌ها و حتی آتش بازی و شلیک‌های هوایی از سر شوق آنان و شادی مردم یمن و اردن و مصر و عراق و ایران نمی‌تواند بیانگر بر باد رفتن تمامی دستاوردهای جنگ روانی باشد که سرمایه‌گذاری هنگفتی برایش صورت گرفته بود.

سوم: از دهم مرداد ماه تا دهم مهر ماه که عملیات وعد صادق ۲ انجام شد، صبر و تأنّی و تحمل ایران دو ماه سخت و سنگین طول کشید. پس از شهادت اسماعیل هنیه، ایران به صراحت اعلام کرده بود که انتقام خون مهمان شهید خود را خواهد گرفت. بلافاصله تلفن‌های رهبران اروپایی و پیام‌های مکتوب امریکا از طریق سفارت سوییس آغاز شد. امریکا و اروپا همکلام بودند و به ایران توصیه کردند که دست نگه‌دارید تا در غزه آتش‌بس اعلام شود. بدیهی است اگر آتش‌بس در غزه اعلام می‌شد، موجب حفظ جان فلسطینی‌ها و از جمله رزمندگان حماس و جهاد اسلامی بود که امری قابل قبول بود. بدیهی است که رییس‌جمهور با مشورت رهبری به رهبران اروپایی و امریکا پاسخ داده باشد. اما نه تنها آتش‌بس اعلام نشد، بلکه شاهد کشتار بیشتر فلسطینی‌ها در غزه و رفح و حتی کرانه غربی و توسعه تجاوز اسراییل به لبنان و بمباران ضاحیه و شهادت سید حسن نصرالله و دیگر فرماندهان حزب‌الله و از جمله سردار نیلفروشان بودیم. به نظرم وزارت خارجه برای عبرت‌آموزی از تجربه تلفن‌های رهبران اروپایی و یادداشت‌های امریکا، برای نشان دادن چهره مزورانه و هویت منافقانه و خدعه‌گر همه آنان متن این مذاکرات را اگر هم به صلاح نداند، منتشر کند و دراختیار کشورهای دوست ایران و حماس قرار دهد. یا چنان‌که در دنیا مرسوم است بخش‌هایی از این مذاکرات دراختیار روزنامه‌نگاران قرار گیرد! کاری که وزارت خارجه امریکا از طریق نیویورک تایمز انجام می‌دهد! 

رفتار ایران در پذیرش پیشنهاد منطقی و موجه و انسان‌دوستانه بوده است. برخی دولت پزشکیان را در این باره نقد و شماتت می‌کردند که مثلا چرا زودتر انتقام نگرفته است. آنان می‌دانند که رییس‌جمهور در موقعیت فرماندهی کل قوا و اتخاذ تصمیم نظامی نیست. از طرفی می‌بایست پیمان دشمنان را شماتت کنند. عملیات وعد صادق ۲ در واقع دوگانه‌سازی دیپلماسی و میدان را از بنیاد برانداخت! نشان داد که در دولت وفاق بین دیپلماسی و وفاق هماهنگی و بلکه یگانگی حاکم است. می‌گویند نیزه آشیل سردار یونانی این ویژگی را داشت که زخمی که می‌زد با مماس کردن همان سرنیزه بر زخم التیام پیدا می‌کرد. به بهانه‌های واهی کوشیدند، دولت پزشکیان را در برابر میدان قرار دهند. جامعه را دو قطبی کنند. فضای وفاق ملی را برهم بزنند. چنان بساط با وعد صادق ۲ برچیده شد.


چهارم: در موقعیت و فضای جدیدی که با عملیات وعد صادق ۲ در منطقه اتفاق افتاد، ارتش اسراییل در سحرگاه روز چهارشنبه ۱۱ مهر ماه کوشید با استفاده از نیروهای نخبه نظامی و کماندو ازجمله واحد ایغوز وارد خاک لبنان شود. پیروزی به دست بیاورد. عناصر حزب‌الله را به قتل برساند. اسیر بگیرد تا بتواند آب رفته را به جوی بازگرداند و فضای تبلیغاتی جدیدی بعد از شکست وعد صادق ۲ سامان دهد. نفوذ و حضور نیروهای ویژه ارتش اسراییل در زیر چشمان هوشمند رزمندگان حزب‌الله بود. در موقعیت مناسب از فاصله صفر مجاهدان حزب‌الله با نیروهای ویژه اسراییلی در مارون الراس و یارون و کفر کلا و عدیسه در جنوب لبنان درگیر شدند. به روایت ارتش اسراییل ۸ نفر از آنان کشته شدند. ۷ نفر زخمی که ۳ نفر در موقعیت خطیرند. فیلمی که حزب‌الله از فرود هلی‌کوپتر‌ها و انتقال زخمی‌ها یا اجساد منتشر کرده است، روایت دیگری است. در بیانیه‌های حزب‌الله به کشته و زخمی شدن ۸۰ نفر اشاره شده است. نتانیاهو به ناگزیر برای این عملیات که البته سه تانک مرکاوا هم توسط حزب‌الله نابود شد، هر مرکاوا توسط چهار نفر مدیریت و رانندگی می‌شود، بیانیه داد. در بیانیه‌اش گفت: «ما در اوج جنگ سختی با محور ایران هستیم!» گالانت، وزیر جنگ اسراییل هم بیانیه داد و گفت: «سربازان ارتش اسراییل خون خود را در جنگی عادلانه  فدا  می‌کنند.» 
عملیات وعد صادق ۲ با شعار «لبیک یا رسول‌الله» و عملیات حزب‌الله چند ساعت بعد با «شعار لبیک یا نصرالله» انجام شد. هر دو تبیین وعده قرآنی است که «الا ان نصرالله قریب!» آگاه باشید، پیروزی از جانب خداوند نزدیک است.
 


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط