چهارشنبه 18 مهر 1403 - 00:52

کد خبر 656909

سه‌شنبه 17 مهر 1403 - 21:27:00


سازندگان مرورگرها خواستار اعمال قوانین DMA اتحادیه اروپا علیه مایکروسافت اج شدند


دیجیاتو/ اتحادیه اروپا پیش از این مرورگر اج را از پیروی از قوانین DMA معاف کرده بود.

گروهی از شرکت‌های سازنده مرورگرهای وب با ارسال نامه‌ای از اتحادیه اروپا خواسته‌اند که مرورگر اج مایکروسافت را ذیل قانون بازارهای دیجیتال (DMA) قرار دهد.

اتحادیه اروپا پیش‌ازاین با این توجیه که اج یک سرویس پلتفرم اصلی نیست، آن را از پیروی از قوانین DMA معاف کرده بود. درحالی‌که این موضوع خبر خوبی برای مایکروسافت بود، اما انتقادهای زیادی را از سوی رقبا و شرکت‌های سازنده مرورگرها برانگیخت. اپرا پیش‌ازاین به این تصمیم اعتراض کرده بود و حالا شرکت‌های دیگر نیز با ارسال نامه‌ای خواهان قرارگرفتن اج ذیل قوانین DMA شدند.

رقبا می‌گویند اج سیاست‌های ضدرقابتی را در ویندوز در پیش گرفته است

بنابر گزارش نشریه The Register، شرکت‌های ویوالدی، واترفاکس، Wavebox و Open Web Advocacy از جمله امضاکنندگان نامه ارسالی به کمیسیون اروپا هستند. این شرکت‌ها ادعا می‌کنند که قرارنگرفتن اج ذیل DMA برخی از سیاست‌های ناعادلانه این مرورگر در ویندوز که مهم‌ترین پلتفرم برای دانلود یک مرورگر مستقل است را بدون مجازات باقی می‌گذارد.

از جمله برخی اقدامات ناعادلانه اج در ویندوز می‌توان به نمایش دادن تبلیغات در وب‌سایت‌های مرورگرهای رقیب، پاپ‌آپ‌های دائمی با پیام‌های نامناسب درباره مرورگرهای رقیب، موانع نرم‌افزاری هنگام تغییر مرورگر پیش‌فرض و موارد دیگر اشاره کرد.

در این نامه همچنین اشاره شده است که ملزم‌کردن تولیدکنندگان به نمایش صفحه انتخاب مرورگر به‌عنوان بخشی از قوانین DMA کارساز بوده و توانسته از حق انتخاب کاربران محافظت کند.

علی‌رغم اینکه مرورگر مایکروسافت اج ذیل قوانین DMA قرار ندارد، اما اتحادیه اروپا اخیراً مایکروسافت را ملزم کرده که اجازه حذف این مرورگر پیش‌فرض را از ویندوز ۱۰ و ۱۱ به کاربران بدهد. البته این حق انتخاب فقط مختص به کاربران ساکن در اتحادیه اروپا است و شامل کاربران مایکروسافت در سایر کشورها و قاره‌ها نمی‌شود.

طبق آخرین داده‌ها، سهم مایکروسافت اج از بازار مرورگرها نسبت به قبل تغییر چندانی نکرده است و مرورگر گوگل کروم همچنان پادشاه مطلق این بازار است. آخرین بررسی‌ها نشان می‌دهد که اج حدود ۵ درصد از سهم بازار مرورگرهای اینترنتی را در اختیار دارد.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط