چهارشنبه 18 مهر 1403 - 00:53

کد خبر 656989

سه‌شنبه 17 مهر 1403 - 22:40:32


اولین یادواره شهدای مربی نظامی استان قم برگزار می‌شود


ایسنا/ اولین یادواره ۷۲ شهید مربی نظامی سپاه امام علی ابن ابیطالب(ع) با حضور یادگاران دفاع مقدس و خانواده معزز شهدا پنجشنبه ۱۹ مهر ماه در سالن شیخ مفید دانشگاه قم برگزار می‌شود.

علی عاشوری، مسئول اجرایی ستاد یادواره شهدای تربیت و آموزش سپاه امام علی ابن ابیطالب(ع) امروز ۱۷ مهرماه در گفت‌وگو با خبرنگاران در خصوص برگزاری این یادواره عنوان کرد: پس از ۴۳ سال با کمک و همیاری فرمانده سپاه امام علی بن ابیطالب(ع) و معاونت آموزش نظامی سپاه استان، به حمدالله امسال موفق شدیم تا مقدمات برگزاری یادواره شهدا برای تعدادی از مربیان آموزش که برای دفاع از نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران زحمات بسیاری را متحمل شده‌اند و به فیض شهادت رسیدند، به نحوی که درخور این شهدای گرانقدر باشد را فراهم کنیم.

وی افزود: در دوران دفاع مقدس، نیروهای مردمی لشکر ۱۷ امام علی بن ابیطالب(ع) علاوه بر قم از استان‌های مرکزی، سمنان، قزوین، و زنجان تامین می‌شد، که با توجه به این مسئله و حضور نیروهای مردمی داوطلبانه آموزش ندیده، لازم بود تا این نیروها تحت دوره‌های آموزشی یک ماه تا ۴۵ روزه قرار گرفته و پس از آن به جبهه اعزام شوند.

عاشوری تصریح کرد: شهدای آموزش نظامی سپاه امام علی بن ابیطالب(ع) کسانی بودند که شب و روز در خدمت نظام جمهوری اسلامی بودند و مسئولیت آموزش نیروهای مردمی و کادر سپاه را در پادگان‌ها به عهده داشتند؛ لشکر ۱۷ علی بن ابیطالب(ع)، ۱۹۸ شهید واحد آموزش نظامی دارد که از این تعداد، ۷۲ شهید از خود استان قم هستند.

وی در ادامه به بیان خاطره‌ای از نحوه شهادت تعدادی از مربیان پرداخت و گفت: در زمان دفاع مقدس، ۲۲ نفر از مربیان آموزش نظامی از پادگان شهید منتظری (۱۹ دی سپاه استان قم) برای گذراندن دوره تکاوری به سد کرج اعزام شدند که طی حادثه دلخراش سیل، ساختمان اقامت آن‌ها ویران و در داخل سد کرج شهید شدند و فقط، حسین وفایی، مرتضی سنجری و اکبر سلیمی از جمع این مربیان باقی ماندند.  

عاشوری با بیان اینکه متاسفانه تاکنون یادواره‌ای برای این شهدا برگزار نشده است، اظهار کرد: پنجشنبه ۱۹ مهرماه همزمان با نماز مغرب و عشا در دانشگاه قم سالن شیخ مفید یادواره‌ای به پاس بزرگداشت این۷۲ شهید مربی گرانقدر برگزار خواهیم کرد.

وی بیان کرد: در اوایل جنگ با فراخوان جذبی که از سوی شهید چمران اعلام شد، تعدادی از نیروهای مردمی جذب و به عنوان نیروهای چریکی جنگ‌های نامنظم انتخاب و در پادگان درب خزانه مسجد سلیمان آموزش داده شدند و تعدادی از این افراد به عنوان مربی آموزش نظامی انتخاب و داخل پادگان شروع به آموزش نیروهای مردمی کردند.

عاشوری با بیان اینکه شهادت والاترین مقامی است که همه ما به دنبال این آرزوی دست نیافتنی هستیم، گفت: تعدادی از این مربیان در طول دفاع مقدس به شهادت رسیدند و تعدادی از آن‌ها هم جزء شهدای مدافع حرم هستند.

مسئول اجرایی ستاد یادواره شهدای تربیت و آموزش، با اشاره به اینکه جهت برگزاری هر چه بهتر یادواره شهدای آموزش نظامی کمیته‌های استقبال، مدعوین، پشتیبانی و رسانه تشکیل شده است، تصریح کرد: نمایندگانی از ۵ استانی که طی دوران دفاع مقدس به سپاه امام علی ابن ابیطالب(ع) نیروهای مردمی اعزام می‌کردند در این یادواره حضور دارند.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط