شنبه 21 مهر 1403 - 14:45

کد خبر 660278

شنبه 21 مهر 1403 - 10:48:16


شناسایی ۳۲۰۰ کودک کار در تهران


ایسنا/ دبیر مرجع ملی حقوق کودک از شناسایی ۳۲۰۰ کودک در موقعیت خیابان و کار در شهر تهران خبر داد.

علی کاظمی درباره ساماندهی کودکان کار و اتباع بیگانه گفت: از ۱۵ تیرماه سال گذشته ساماندهی کودکان در موقعیت خیابان در شهر تهران بزرگ شروع شد. یک مرحله به صورت آزمایشی دو ماهه بود و بعد به صورت عملیاتی در تمام مناطق تهران به کمک شهرداری و دادستانی و بهزیستی و پلیس و اداره اتباع، اقدامات خوبی برای شناسایی و حمایت از کودکان در موقعیت خیابان انجام شد.

وی تاکید کرد: حدود ۳۲۰۰ کودک در موقعیت خیابان و کار فقط در شهر تهران شناسایی شده است و از این تعداد ۸۵ درصد اتباع هستند. مشکل بازماندگی از تحصیل و مسایل مالی باعث می‌شود که این کودکان بر سر چهارراه‌ها بایستند. اداره اتباع در مورد اتباعی که غیرمجازبودند، با توجه به نقض قوانین ملی در مورد کودکان، آنان را از کشور اخراج کرد. رویه موجود این است اتباعی که غیرمجازند به کشور خود بازگردند و به اتباع مجاز قوانین و مقررات کشور توسط اداره اتباع تفهیم شود که آنها رعایت کنند.

کاظمی گفت: در خصوص کودکان در موقعیت خیابان چندین جرم به وجود می‌آید. یکی بهره‌کشی و غفلت و بی توجهی به کودکان و دیگری بازماندگی از تحصیل این کودکان است که در قانون جرم انگاری شده است. بدیهی است که در صورت عدم رعایت قوانین کشور حتی اتباعی که مجوز اقامت در کشور دارند، با توجه به قوانین بین‌المللی و استانداردهای داخلی دیگر حق اقامت در کشور را ندارند و جمهوری اسلامی می‌تواند مجوز اقامت آنها را لغو کند و به کشور خودشان بازگرداند.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط