چهارشنبه 25 مهر 1403 - 13:56

کد خبر 665283

چهارشنبه 25 مهر 1403 - 12:19:11


سرمایه گذاری برای اجرای پل معلق در قلعه ضحاک هشترود


صدا و سیما/ مدیرکل ثبت و حریم آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی وزارت میراث‌فرهنگی از سرمایه گذاری برای اجرای پل معلق در قلعه باستانی تاریخی ضحاک هشترود خبر داد.

علیرضا ایزدی، مدیرکل ثبت و حریم آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی وزارت میراث‌فرهنگی در جلسه میراث فرهنگی و گردشگری هشترود اظهار کرد: ساماندهی مسجد جامع این شهرستان هم که قدمت آن به دوران قاجار بر می‌گردد آغاز شده است.
وی ادامه داد: هنوز برای ساماندهی خانه اربابی تاریخی صولت السلطنه روستای سریک چاراویماق که جزء مصوبات سفر ریاست جمهوری بود هنوز کاری صورت نگرفته است.
وی اظهار کرد: بالغ بر ۳۴ هزار اثر ملموس در کشور ثبت ملی شده است اما در حوزه میراث ناملموس از سه هزار و اثر ۲۷۷ فراتر نرفته‌ایم.
ایزدی با بیان اینکه نباید نوع نگاه‌مان به میراث تاریخی و فرهنگی فقط سخت افزاری و ملموسی باشد اظهار کرد: ثبت جهانی آثار خرده فرهنگ‌ها  را حفظ و اقوام مختلف میهنمان را دلگرم‌تر می‌کند.
ایزدی ادامه داد: بازی‌ها، غذا‌های سنتی، آواها و موسیقی‌ها طرحهای هنری همه جزو میراث ناملموس هستند و باید برای حفظ آنها تلاش کرد. باید برای ثبت جهانی میراث فرهنگی ناملموس کشورمان همه دست به دست هم بدهیم. ایران فرهنگی برای بشریت صلح، امنیت و آسایش به ارمغان آورده است.
فرامرز شهسواری نماینده مردم شهرستان‌های هشترود و چاراویماق در مجلس شورای اسلامی و نماینده معین مردم شهرستان بستان آباد نیز ثبت جهانی یا پایگاه ملی قلعه باستانی تاریخی ضحاک را خواستار شد و گفت: در فصل بهار امسال هر هفته بیش از ۱۰ هزار گردشگر داخلی و خارجی از این قلعه بازدید کرده اند.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی احداث موزه هشترود را برای نگهداری اشیای کشف شده از این قلعه را ضروری دانست. نماینده معین مردم شهرستان بستان آباد از تبدیل خانه فرهنگی حیدربابا و تکمیل بنا و محوطه خاته پدری استاد شهریار خبر داد و گفت: خشکناب به عنوان زادگاه استاد شهریار باید به کانون توجه و قطب گردشگری استان تبدیل شود.
فرید قشلاقی فرماندار شهرستان هشترود هم ادامه کاوش در قلعه ضحاک را خواستار شد و گفت: کار کاوش چندین سال پیش بلا تکلیف مانده است.
وی ادامه داد: در زمان احداث اتوبان پیامبر اعظم(ص) راه ارتباطی برای بقعه بایزید بسطامی در نظر گرفته نشده است و گردشگران برای ورود با مشکل روبرو هستند از این رو میراث‌فرهنگی باید با مالکان زمین‌های اطراف بقعه مصالحه کند تا راه دسترسی به این بقعه و اتوبان رفع و حل شود.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط