پنج‌شنبه 29 شهریور 1403 - 20:33

کد خبر 48781

دوشنبه 18 اردیبهشت 1402 - 09:12:04


گوناگون/ مردان دروغ‌گوتر هستند یا زنان؟


تابناک با تو/ شاید اگر از یک خانم این سوال را بکنیم، آقایان را دروغ‌گوتر معرفی ‌کند و اگر از یک آقا این سوال شود، خانم‌ها را ارجح‌تر می‌داند! اما واقعیت چیست؟ مردان و زنان به‌طور معمول با تعداد تکرار دروغ‌گویی یکسانی روز خود را آغاز می کنند و به پایان می‌رسانند، اما دلیل دروغ گفتن آن‌ها متفاوت است چراکه معمولا  مردان برای بهتر جلوه دادن خود در نظر دیگران این کار را انجام می‌دهند و زنان برای به وجود آوردن حس بهتر از خود در دیگران مرتکب دروغ می‌شوند. جالب است بدانید ۲۵ درصد آقایان به دروغ گویی خود اعتراف می‌کنند در حالی که این عدد برای خانم‌ها ۲۰ درصد است.

   سختی‌های مطالعات درباره دروغ‌گویی
مطالعات انجام شده برای یافتن دلیل دروغ‌گویی بسیار سخت به نتیجه می‌رسد، به این دلیل که اعتماد به پاسخ این افراد کمی سخت است، چون همه افراد در پاسخ صادق نیستند. بنابراین سوالات بیشتر به صورت غیرمستقیم پرسیده می‌شود، مانند تست‌هایی که به صورت الکترونیکی و... انجام می‌شود، اما چرا و چه زمانی مردان و زنان بیشتر دروغ می‌گویند؟
   آمارهایی درباره دروغ‌گویی
یک تحقیق در انگلستان این را نشان می‌دهد که زنان در گفتن دروغ بهتر عمل می‌کنند و در حفظ راز و رمز برای جلوگیری از فاش شدن دروغ شان ماهرتر هستند. درصد گول خوردن مردان و باور دروغ دیگران ۵ درصد بیشتر از زنان است. این می‌تواند به دلیل مهارت بیشتر زنان  در حفظ حالت خود بعد از گفتن دروغ باشد.

   چرا نباید دروغ بگوییم؟
یکی از محققان این پژوهش می‌گوید: «مهم نیست کدام یک بیشتر دروغ می‌گوید. نکته مهم این است که روان شناسان معتقدند با گفتن دروغ سیگنال‌هایی به وجود می آید که با ایجاد استرس عواقبی که تمام شما از آن‌ها مطلع هستید از جمله آسیب به پوست و مو را به دنبال دارد و روان شما را به هم می‌ریزد.»


برای نوشتن این مطلب از «تابناک»کمک گرفته شده است


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط