سه‌شنبه 03 مهر 1403 - 14:44

کد خبر 640047

سه‌شنبه 03 مهر 1403 - 15:20:00


شهروندان ایلامی اطلاعات سکونتی خود را در سامانه املاک و اسکان ثبت کنند


فارس/ مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام از تمام مالکان و مستاجران درخواست کرد که نسبت به ثبت اطلاعات سکونتی ملک خود در سامانه املاک و اسکان اقدام کنند.

فرشاد دوستی، مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام، با اشاره به ارسال پیامک به شهروندان با این مضمون که «ملک شما به دلیل عدم خوداظهاری در سامانه املاک و اسکان به عنوان خانه خالی شناسایی شده و مشمول مالیات می‌شود»، اظهار کرد: بر همین اساس از عموم شهروندان تقاضا داریم که نسبت به خوداظهاری ملک خود در سامانه املاک و اسکان اقدام کنند.
وی افزود: هدف از راه‌اندازی سامانه املاک و اسکان توسط وزارت راه و شهرسازی را کاهش نرخ تورم مسکن، حمایت از مستاجران و جلوگیری از دلالی در زمینه املاک است و مطابق ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم، تمامی سرپرستان خانوار، مالکان و مستأجران، باید املاک تحت تملک خود را در سامانه ثبت املاک و اسکان به نشانی ثبت کنند.
مدیرکل راه و شهرسازی استان ادامه داد: با توجه به ماده ۵۴ اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم، چنانچه واحدهای مسکونی واقع در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در هر سال مالیاتی جمعاً افزون بر ۱۲۰ روز ساکن نداشته باشد، به عنوان خانه خالی شناسایی خواهند شد.
دوستی خاطرنشان کرد: در صورتی که فرد خوداظهاری نکند، براساس بند پنج تبصره هشت ماده ۱۶۹، مشمول مالیات خواهد بود و چنانچه نسبت به این مسئله و اعلام خالی بودن ملک مورد نظر اعتراض داشته باشد، چنانچه بیش از ۲ مرتبه برای او پیامک اخطار ارسال شده و در ثبت ملک در سامانه کوتاهی کرده باشد، اعتراض وی وارد نیست و مشمول پرداخت مالیات می‌شود.
وی تصریح کرد: چنانچه فرد مالک نسبت به مالکیت ملک مورد نظر اعتراض داشته باشد و آن ملک در زمان محاسبه مالیات در مالکیت او نبوده باشد، باید نسبت به دریافت گواهی تاریخچه عدم مالکیت در آن مقطع از طریق سازمان ثبت و همچنین تکمیل اقرار نامه دادرسی اقدام کند.
مدیرکل راه‌وشهرسازی تاکید کرد: شهروندان توجه داشته باشند، برای اینکه در سنوات آتی نیز مشمول مالیات نشوند، باید حتماً املاک مسکونی خود را در سامانه املاک و اسکان تعیین تکلیف کرده و نسبت به خوداظهاری ملک خود اقدام کنند تا مشمول مالیات نشوند.
وی از آن دسته از مردم استان ایلام که تاکنون نسبت به خوداظهاری و ثبت مشخصات واحدهای مسکونی تملیکی و محل اقامت خود در سامانه ملی املاک و اسکان کشور اقدام نکرده‌اند، خواست تا جهت جلوگیری از ضررهای ناشی از عدم ثبت اطلاعات هر چه سریعتر به آدرس مراجعه و اطلاعات سکونتی خود را ثبت کنند.
دوستی یادآور شد: مطابق با ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم مصوب دی ماه سال ۱۳۹۹ تمامی سرپرستان خانوارها اعم از شهری و روستایی، مالک و مستأجر و تمامی مالکین واحدهای مسکونی به درج اطلاعات محل سکونت (اقامتگاه) و املاک تحت مالکیت خود (با مالکیت‌های رسمی، وکالتی، تعاونی شهری و روستایی) در این سامانه مکلف شده‌اند.  


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط