سه‌شنبه 03 مهر 1403 - 20:12

کد خبر 640509

سه‌شنبه 03 مهر 1403 - 18:35:00


توهم در سیاست خارجی ممنوع


صبح نو/متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

فؤاد ایزدی، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با «صبح نو» در خصوص احتمال ازسرگیری مذاکرات با اروپا و آمریکا در حاشیه سفر پزشکیان به نیویورک با بیان اینکه نشانه‌ای از اینکه  طرف مقابل آمادگی برای برگشتن به برجام را داشته باشد، نداریم، گفت: «از همان ابتدای انتخاب آقای پزشکیان، خبرنگاران از مقامات آمریکایی، سخنگوی شورای امنیت و وزارت خارجه در مورد رابطه ایران و آمریکا  پرسیدند؛ اما افرادی مثل «کربی» صراحتا این موضوع را رد کردند.» وی افزود: «متأسفانه افرادی مغرضانه یا بی‌خبرانه نمونه‌هایی را بیان می‌کردند که انگار آمریکایی‌ها آمادگی بازگشت به برجام را دارند و این ایران است که مخالفت می‌کند. گویی خانم هریس یا آقای بایدن در انتظار آمدن هواپیمای مذاکره‌کننده هستند و این ایران است که مخالفت می‌کند؛ اما چنین چیزی واقعیت ندارد.»

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: «افرادی هم که در این زمینه فعالیت می‌کنند، از روی کم‌اطلاعی یا با ناآگاهی چنین نکاتی را مطرح می‌کنند و به نوعی به منافع ملی کشور صدمه می‌زنند. صحبت‌های این کارشناسان در رسانه‌های اصلاح‌طلب هم بازتاب دارد.»
ایزدی ادامه داد: «این شیفتگی و علاقه نسبت به آمریکا نه‌تنها به سیاست خارجی کشور کمک نمی‌کند، بلکه ذهنیتی را ایجاد می‌کند که هر بلایی که آمریکا سر ایران بیاورد، عده‌ای در ایران هستند که دنبال‌روی آمریکا و همراه شدن با آن را انتخاب می‌کنند. این مشکلی است که در دوره ریاست‌جمهوری آقای پزشکیان نیز عود کرده است.»
 
 پزشکیان به آنچه گفته‌ است عمل کند
وی خاطرنشان کرد: «امید داریم پزشکیان در سفرهایش به آنچه خودش گفته‌، یعنی عمل به نظر کارشناسی، پایبند باشد؛ البته کارشناسانی که در این زمینه مشخص است واقعا آشنا نیستند، نمی‌توانند مؤثر باشند.»
این کارشناس مسائل بین‌الملل یادآور شد:  «این درست نیست که یک سال از عمر برجام باقی مانده است، بعضی از تعهدات ایران در برجام هیچ محدودیت زمانی ندارد. برخی از موارد مثل مکانیسم ماشه تا اکتبر آینده تمام می‌شوند؛ اما بخش‌های دیگر برجام مادام‌العمر هستند و محدودیت زمانی ندارند. تجربه ایران هم با آمریکا و اروپا تجربه خوبی نبوده و از این تجربه باید درس بگیریم و بر اساس آن عمل کنیم.»
وی با بیان اینکه اگر مثلا بخواهید با طرف دیگری گفت‌وگو کنید یا ارتباط داشته باشید؛ دو طرف باید این آمادگی را داشته باشند، تأکید کرد: «کسی نمی‌تواند با خودش گفت‌وگو کند. افرادی که فقط با خودشان گفت‌وگو می کنند، معمولا نیاز به رجوع به روانپزشک دارند. این مشکلی دو طرفه است و طرف مقابل نه‌تنها  کوچک‌ترین نشانه‌ای برای گفت‌وگو نشان نداده، بلکه با ابزارهای مختلف هم به ایران هم به دوستان ایران در منطقه ضربه می‌زند و در کشورمان عملیات تروریستی انجام می‌دهد.»
 
تجربیات دوره روحانی تکرار نشود
این کارشناس مسائل بین‌الملل اظهارکرد: «اسرائیلی‌ها این کارها را به تنهایی انجام نمی‌دهند و این اقدامات با هدایت آمریکایی‌ها انجام می‌شود. نباید در توهم زندگی کرد، توهم چه در حوزه سیاست خارجی و چه در سایر حوزه‌ها به نفع منافع ملی کشور نیست.»
ایزدی در خصوص راهکارهای دولت پزشکیان در این‌باره گفت: «رئیس‌جمهور دو راه دارد؛ راه اول اینکه بدون توجه به تجربیات گذشته، اشتباهات سابق را دوباره تکرار کند. یعنی همان‌طور که سر دولت آقای روحانی به سنگ خورد، او هم اصرار داشته باشد که سر دولتش به سنگ بخورد.»
وی افزود: «گزینه بعدی این است که از تجربیات گذشته استفاده کند. ایشان مثال پزشکی زیاد می‌زند. اگر شما به مطب پزشکی بروید و آن پزشک پرونده شما را نادیده بگیرد و توجهی به تاریخچه شما نکند، مسلما پزشک با دقتی نیست. اگر پرونده‌های گذشته بررسی نشود، تجربه دولت روحانی تکرار خواهد شد که چند سال مذاکره با آمریکایی‌ها شد، بعد معطل نتیجه برجام و سپس معطل برجام اروپایی شد. پس از آن هم معطل آمدن آقای بایدن ماند و هشت سال دوره‌اش تمام شد.»
این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: «این وضعیت نباید دوباره تکرار شود. گزینه اول، گزینه صحیحی نیست. گزینه دوم، نگاه به تجربیات گذشته بدون توهم است. با توجه به منافع ملی می‌توانیم تصمیمات بهتری بگیریم.»
 


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط