شنبه 07 مهر 1403 - 11:50

کد خبر 644268

شنبه 07 مهر 1403 - 11:10:00


شکنجه روانی مخاطب با سریال «طوبی»!


خراسان/ سریال شبکه یک در قسمت‌های اخیر بیش از اندازه تلخ، غم‌انگیز و آزاردهنده پیش رفته و واکنش منفی مخاطبان را برانگیخته است.
سریال تاریخی «طوبی» ساخته سعید سلطانی از 13 مردادماه روی آنتن رفت و پخش آن همچنان ادامه دارد. این مجموعه 58 قسمتی که بر اساس کتاب «اربعین طوبی» تولید شده، قصه دختری به نام «طوبی» را روایت می‌کند که پس از قتل پدرش توسط ساواک، مجبور می‌شود از ایران فرار کند و ساکن عراق شود. ازدواج «طوبی» با یک مرد عراقی که انقلابی و مبارز است و وقوع جنگ ایران و عراق، باعث می‌شود که این زن مصیبت‌های فراوانی را متحمل شود و زندگی سختی داشته باشد. سریال «طوبی» برای نمایش مصیبت‌های کاراکتر اصلی، حسابی سنگ تمام گذاشته است! از همان ابتدای روایت، تعداد اتفاقات تلخ و غم‌‎انگیز در این مجموعه کم نبود، اما حجم مصیبت و اتفاقات آزاردهنده در قسمت‌های اخیر به اوج رسیده. این موضوع موج واکنش‌های منفی مخاطبان را برانگیخته است.
گذشته و حال مصیبت‌بار «طوبی»
​​​​​​​دستگیری خانواده «طوبی»، مرگ مادر این شخصیت، گم شدن فرزند او، اخراج «طوبی» و خواهرش از عراق و رضایت اجباری این زن به ازدواج همسرش با یک زن دیگر، تنها بخشی از مصیبت‌های زندگی «طوبی» هستند. پس از این گذشته غمبار، با آغاز جنگ و بروز اختلافات میان «طوبی» و همسرش با «شیث» برادر «آنیه» همسر دوم او، بدبختی‌های اصلی شروع شد. «جهانگیر» مامور ساواکی که پدر «طوبی» را کشته بود و در زمان گذشته قصد کشتن «طوبی» و «فخرالدین» را داشت، زنده بود و پس از سال‌ها به عراق آمد و با همدستی «شیث» همه اموال این زوج را تصاحب کرد. «فخرالدین» که به خیانت متهم شده بود، طی اتفاقی از «طوبی» جدا افتاد و «شیث» به دروغ اعلام کرد که این شخصیت اعدام شده است.
شکنجه روانی «پریزاد»
علاوه بر مصائب زندگی «طوبی» و آوارگی و تنهایی که نصیب او شده بود، مخاطبان شاهد مصیبت‌های خواهر این شخصیت یعنی «پریزاد» نیز هستند. «شیث»، کاراکتر «ضیا» را که پسر خود و همسر «پریزاد» بود، به جرم فرار از عراق هنگام جنگ، به دستور رژیم «بعث» به قتل رساند و لحظه‌های تلخی از شیون خانواده و پسرکشی رقم خورد. پس از این اتفاق، خانواده «ضیا» در نبود او، حسابی «پریزاد» را آزار دادند. «شیث» و همسرش فرزند «پریزاد» را از او جدا کردند، «پریزاد» را در اتاقی زندانی کردند و اجازه ملاقات با «طوبی» را به او ندادند، آزار و اذیت‌ها به جایی رسید که «پریزاد» تصمیم گرفت خودش و فرزند کوچکش را بکشد!
قساوت بعثی‌ها و برادرکشی
اتفاقات تلخ و غم‌انگیز در قسمت 44 سریال به اوج رسید! در این قسمت چهار شخصیت مثبت قصه به طرز فجیعی کشته شدند. سه دوست «فخرالدین» که مبارز و با رژیم بعث مخالف بودند، قصد داشتند «طوبی» را به ایران ببرند، اما لو رفتند و سرانجام توسط بعثی‌ها، پس از شکنجه زنده به گور شدند! در ادامه همین قسمت، «ساعد» فرزند برادر «فخرالدین» وقتی متوجه شد «شیث» توسط «پریزاد» به قتل رسیده و «پریزاد» متواری است، سراغ برادر خود «سعید» و همسر او رفت تا انتقام «شیث» را از این دو شخصیت که عامل فرار «طوبی» و «پریزاد» بودند، بگیرد. «ساعد» پس از کتک زدن همسر برادر خود، چنان ضربه‌ای به سر برادرش «سعید» زد که پس از مدتی به علت ضربه مغزی جان خود را از دست داد! در قسمت 44 شاهد مرگ دردناک همزمان چهار شخصیت مثبت سریال، برادرکشی و شکنجه بودیم. کلکسیون مصیبت‌ها با فرار نافرجام «طوبی» و «پریزاد» توسط قاچاقچیان و تحویل دادن آن‌ها به پاسگاه، کامل شد.
31 دقیقه هشدار 14-
اسیر شدن «طوبی» و «پریزاد» در یکی از وحشتناک‌ترین زندان‌های عراق، پایان ماجرا نبود. قسمت 45 سریال به دلیل خشونت آن، با هشدار محدودیت سنی 14 – پخش شد. شکنجه دو خواهر هنگام بازجویی و شرایط اسفبار آن‌ها در زندان، حسابی دوز تلخی و خشونت سریال را بالا برد. بدتر از همه، در یکی از سکانس‌ها دیدیم مامور زندان برای ترساندن «طوبی» و «پریزاد»، اشاره کرد غذایی که مشغول خوردن آن هستند، از گوشت یکی از زنان هم‌سلولی‌شان که با او همکلام شده‌اند و به آن‌ها توصیه کرده در زندان به کسی اعتماد نکنند، پخته شده است! شیون و ضجه این دو خواهر برای اثبات بی‌گناهی‌شان نیز بخشی از لحظات تلخ سریال بود.
افراط در نمایش خشونت و تلخی
مجموعه «طوبی» شروع چندان خوبی نداشت ولی در ادامه موفق شد توجه مخاطب را جلب کند و دیده شود، بازی بازیگران اصلی نیز نقطه قوت سریال است ،اما اخیرا دوز بالای خشونت و اتفاقات غم‌انگیز، تماشای این مجموعه را برای مخاطبان سخت و آزاردهنده کرده است. همچنین وقوع چند اتفاق غیرمنطقی باعث شد فرار «طوبی» و خواهرش هربار با شکست مواجه شود، بنابراین علاوه بر بیشتر شدن تلخی سریال، روایت آن طولانی شده و این داستان تلخ، قابل باور پیش نمی‌رود. به عنوان مثال، «طوبی»، «پریزاد» و فرزندش، در حالی که تحت تعقیب بودند 14 سال به صورت پنهانی در نجف زندگی کردند، اما پس از سال‌ها با تصمیم فرار به ایران، دوباره مصیبت و بدبختی روی سر این خانواده آوار شد. نمایش خشونت در سریال و وقوع اتفاقات تلخ در قصه یک مجموعه به خودی خود ایراد نیست، مشکل این است که «طوبی» در نمایش مصائب زندگی شخصیت اصلی قصه و همچنین پرداختن به زندگی سخت دیگر کاراکترها زیاده‌روی می‌کند. کشدار شدن قصه نیز باعث شده است که تلخی آن بیشتر شود. نظرات منفی مخاطبان در صفحه رسمی «طوبی»، گواه نارضایتی مخاطبان و افراط در خشونت و نمایش مصیبت در این مجموعه است.
مائده کاشیان


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط