یک‌شنبه 22 مهر 1403 - 23:56

کد خبر 662308

یک‌شنبه 22 مهر 1403 - 21:28:09


پاییز امسال گرم و خشک است؟


همشهری آنلاین/ زمانی که در فصل پاییز بارش کمتر از میانگین بلندمدت شود، پاییز گرم و خشک گفته می‌شود.

به گفته رئیس مرکز پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی کشور، پاییز گرم و خشک یک اصطلاح رسانه‌ای است و در حوزه هواشناسی چنین واژه‌ای وجود ندارد. با این حال، منظور از پاییز گرم و خشک همان بحث کم بارشی یا پر بارشی است.
صادق ضیاییان در این رابطه می‌گوید: «سازمان هواشناسی کشور معمولا پیش بینی‌های فصلی انجام می‌دهد و اعتبار آن یک ماه است و به همین دلیل، چنین پیش بینی‌هایی به صورت یقینی صورت نمی‌گیرد. در واقع در این گونه پیش بینی‌ها درباره احتمال‌ها صحبت می‌شود. پیش بینی‌های فصلی ۶۰ الی ۷۰ درصد اعتبار دارد و در عین حال، می‌تواند بین ۳۰ الی ۴۰ درصد رخ ندهد یا پیش بینی اشتباه باشد.»

او ادامه می‌دهد: «هنگامی که صحبت از پاییز و اینکه پیش بینی پاییز گرم و خشک صورت می‌گیرد، به این معنا نیست که هیچ بارشی در این فصل نداریم. واقعیت این است که بارش داریم ولی مجموع بارش‌هایی که در فصل پاییز اتفاق می‌افتد، از میانگین بلندمدت آن کمتر است.»
ضیاییان درباره پاییز گرم نیز یادآور می‌شود: «درباره گرم بودن فصل پاییز همان منطق پاییز خشک مطرح است. مثلا ما احساس می‌کنیم که میانگین دمای کشور در این فصل نسبت به میانگین بلند مدت مشابه خود یک یا دو درجه گرمتر شده است. در این حالت گفته می‌شود که پاییز گرمی داریم.»

به گفته رئیس مرکز پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی کشور، هنگامی که مجموع بارش‌هایی که در پاییز اتفاق می‌افتد، مشابه میانگین بلند مدت خود باشد، پاییز معمولی گفته می‌شود.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط